edia Monito

Center for Media and Public Affairs ® 2101 L Street, NW e Suite 505 ® Washington, D.C. 20037 202-223-2942

Volume II, Number 6 \ August 1988

The Downing of Iran Air 655
Covering the Persian Gulf Tragedy

How did the American media cover the USS Vincennes downing of
Iran Air Flight 655 over the Persian Gulf? We analyzed 189 sto-
ries on the ABC, CBS, and NBC evening news, the Washington
Post, and the Washington Times from July 3, the day of the shoot-
ing, through July 19.

The results:

*Vincennes Defended- Ninety-three percent of all
sources defended the actions’ of the Vincennes’
captain and crew. (p.3)

*USA_Faulted- When blame for the shooting was as-
sessed, 74% of all sources targeted the United
States and 26% blamed Iran (p.3). On the
question of American intentions, coverage was
balanced: 51% called the shooting premeditated
and 49% termed it accidental. (p.4)

*Unnamed Sources- Ninety-four percent of all stories
cited unnamed sources. The greatest number
came from the Defense Department, U. S. mili-
tary, and Iranian government. (p.2)

*Human Error Ignored- Only one source (on ABC)
identified human error as a factor in the shoot-

ing. (p.3)

*Times vs. Post- The two Washington papers differed
sharply in their perspectives on American respon-
sibility for the shooting. The Post’s sources were
more critical of American actions and intentions.

(p-3)




e e e i

First Reports

The USS Vincennes’ shooting of an Iranian
airbus on July 3 provoked a deluge of news reports
aimed at establishing the causes, assessing blame, and
sorting out the political and military implications.
Coverage was heaviest during the next week, diminished
gradually the following week, and then shifted its focus
to developments in the Iran-Iraq War. From July 3
through July 19 we logged 189 stories on the ABC, CBS,
and NBC evening news and in the Washington Post and
Washington Times. The latter paper was selected for
its influence in conservative circles; among its readers
is President Reagan.

The networks aired 101 stories on the Persian
Gulf tragedy during these seventeen days. Television
coverage was about equally heavy on ABC (42 stories,
77 minutes) and CBS (35 stories, 74 minutes), but lighter
on NBC (24 stories, 50 minutes). The Post ran 61
stories, and the Times (which appears only on weekdays)
printed 27. Over one quarter of all news reports (51)
were front-page or network lead stories.

What’s the Story?

The big news wasn’t just what happened in the
Persian Gulf. It was the worldwide uproar that followed.
News about the USS Vincennes’ actions and circum-
stances surrounding the shooting made up only 8 percent

Weapons
Systems
4%

U.8. Domestlc
Reaction 5%

2/Media Monitor

of all topics discussed. The accompanying debate over
U.S. Persian Gulf policy, weapons systems effectiveness, ,
and the American hostages’ fate together added only 12 ©
percent.

By contrast, 70% of all story topics concerned
reactions to the shooting, from the U.S. (38%), Iran
(20%), and other nations, along with the UN. (12%).
These topics varied from Iran’s threats of retaliation and
the American debate over compensation to the emer-
gency UN. Security Council meeting and the varied
Soviet, middle eastern, and European responses.

For the most part, the different outlets covered
the story the same way. There were no systematic
differences between print and broadcast coverage, or

TV Topics

U.S. & Iranian Reaction~

A

ABC & NBC

Note: Numbers represent percent of all
topics covered by the outlet.

between the two Washington newspapers. Among the
networks, however, CBS provided the most international
focus. CBS gave roughly equal coverage to American
and Iranian reactions (32% to 31%), while the other
networks gave the USA twice as much coverage as Iran
(43% to 20%). Domestically, CBS focused less on the
American military than other networks did (13% vs. 23%
of all coverage).

Voices Without Faces

I
[

s

When the media cover official inquiries, un-
named sources are as ubiquitous as official “no com-




£

" Usources (where the in-

ments”. During inquiries
lesigned to affix blame in
{e wake of tragedy or
disaster, unnamed
sources become the pri-
mary generator of news
connecting the event it-
self with the eventual

official verdict.

Defense
Dept.

US Govt.

us
Thus, in the af- Military
termath of the Vincennes
shooting, 94 percent of all |, ., covt
television and newspaper
stories cited at least one |'Sources
unnamed source. Just 11 e
out of 189 stories cred- White
ited only sources who House
were fully identified.
Overall, we counted 440 |Congress|
unnamed governmental s
or “official” sources. Dept.
Most stories lo- Millri ?gr v

cated the source within a
specific government de-
partment or agency.
Defense Department

Vincennes

Unnamed Sources

to shoot and think that
they were under attack
from that plane.” Other
justifications indicated
the ship’s combat status,
equipment malfunctions
on either the ship or the
plane, and even sugges-
tions that the plane was
on a suicide mission.

The role of human error
was raised by only two
sources, one of whom
rejected it as an explana-
tion. The only story that
pointed to human error
(later targeted as a major
factor by naval investiga-
tors) was a July 6 ABC
report by Bob Zelnick.
He reported, in part,
“Military sources say that
without human error it
would have been impos-
sible for the Vincennes
radar system to have
confused signals from the
airliner with those of a

Did Story Use
Unnamed Sources?

quiry was being con-

ducted) led the list with 97 appearances. Next came
sources identified by some other military affiliation (e.g.
“military sources, “F-14 pilots”), with 81 citations.
Iranian officials accounted for nearly as many (72).

Those long-favored sources of background infor-
mation, the White House, State Department, and
Congress together mustered fewer citations than the
Iranian government. Even the Vincennes chipped in six
comments from unnamed crew members. Relatively few
items (37) were attributed simply to “sources” (as in,
“sources here say..”), but their functional equivalent,
“government sources”, were cited nearly three times as
often - 96 citations in all.

Justifiable Homicide?

The most common feature of the coverage was
a defense of the Vincennes crew. Ninety-three percent

of all sources (52 of 56) presented the American ship’s

actions as justified. President Reagan, Vice-President
Bush, and Admiral Crowe were quoted repeatedly to this
effect.

Typical was Reagan’s statement on the July 4
ABC news, “I think it was an understandable accident

distant F-14.”

Was Shooting Justified?

Who Was at Fault?

Sources were much more critical of America in
allocating blame for the tragedy. Three out of four laid

Media Monitor/3




responsibility on the U.S. rather than on Iran (74% to
26%). Iranian sources were cited frequently on this
point. For example, on July 7 the Post quoted an Iran
Air flight attendant at a memorial service for the airbus
victims: “What happened to them was America’s fault,
we all agree on that.”

There was wide variation among media outlets
in assigning blame. The Post’s coverage was most
critical, with 87% (20 ‘of 23 sfatements) targefing the
USA. At the opposite end was the Washington Times,
where eight sources were equally divided.” Only the
Iimes gave page one coverage fto suggestions that Flight
655 was on a suicide mission. The networks fell in the
middle; 68% of televised sources (13 of 19) held America
rather than Iran responsible.

Whose Fault?

TV News

Washington Post

Washington Times

USA

lran

Premeditated Murder?

A narrower debate focused on America’s inten-
tions in shooting down the plane. Many Iranian and
some Soviet sources claimed that the action was an
intentional provocation. On CBS (7/4) the Iranian
Ambassador to the United Nations charged, “This has
not been a mistake. This was a premeditated attack.
It was cold-blooded murder.” The next day the Post
quoted Radio Moscow as calling the tragedy, “deliberate
mass murder in cold blood”.

This allegation was heatedly denied by U.S.
officials. Vice-President Bush received widespread
coverage of his response at the United Nations: “The
wild allegation by the Iranian side that the attack on

Was It Premeditated?

TV News

Washington Post

Washington Times

Yes
N o

this airliner was premeditated is offensive and it is
absurd.”

The coverage split almost evenly on this ques-

tion, with 24 sources (51%) alleging premeditation and

23 (49%) denying it. But this overall balance conceals
sharp variations across outlets.  Once again, the

Washington Post published the most criticism, and the

Washington Times printed the least. Two out of three

sources at the Fost (12 of 18) charged that the shooting

was intentional, compared to only one of seven (14%)

at the Times. The networks again fell between the two

Views on Compensation

Media Monitor/4




/

/

1 /outlets. Their 22 sources split 50-50 over calling
o shooting intentional or accidental.

,‘ The Compensation Debate
|

Despite the heated debate over American
motivation and responsibility for the tragedy, most
sources agreed that the U.S. government should com-
pensate families of the victims. FEighty-five percent of
the 33 sources cited favored some form of monetary
compensation, although they wusually specified that
payment should go directly to the victim’s relatives and
not the Iranian government. Among the naysayers were
former hostages and reports of national polls that found
widespread public rejection of compensation.

t’

The Policy Debate

\

\ For all the heavy coverage, broader questions
of American policy in the Persian Gulf were rarely
raised. Only 18 sources were quoted as either support-
ing or criticizing our current policy there. They were
evenly divided over its virtues and defects. Criticism
was often hedged or stopped short of complete rejection.
For example, ABC quoted Senate Majority Leader
Robert Byrd, “I believe the administration should
conduct a fresh assessment of this new mission... We
cannot stand many more earthquakes such as we have
had these last few days.

Tit for Tat?

In the immediate aftermath of the shooting, the
airwaves were filled with dire threats or predictions of

Views on Persian Gulf Policy

5/Media  Monitor




Iranian retaliation. On July 3 and 4 television news
alone aired nineteen separate forecasts of escalation,
along with only three denials of increased tension. By

Will Iran Retaliate?

Yes

Washington Washington
Post Times

the end of the first week, 60 sources had forecast
increasing trouble, outstripping the 16 naysayers by a
four to one margin,

On July 4, ABC’s Barry Serafin repeated
Teheran radio’s claim that the attack would be avenged
“in the same blood-spattered skies of the Persian Gulf”.
On July 6 the Post reported Khomeini’s call for Iranians
to “rush to all fronts for a full fledged war against
America and its arrogance.” A day later the Times
printed Ayatollah Montazeri’s exhortation to “revolu-
tionary cells...to unleash their wrath on American finan-
cial, political, and military targets everywhere.”

For all the sound and fury, it soon became
evident that the other shoe wasn’t going to drop. Despite
dominating the coverage early on, the question of
retaliation disappeared entirely after July 9.

Instead, the story closed with an ironic coda. On
the July 18 CBS newscast, Dan Rather quoted Iran’s
armed forces chief as crediting the shooting for bringing
an end to the Iran-Iraq war. According to Rafsanjani,
the truce was forced by "America’s declaration that it
might commit huge crimes if Iran contined the war."

Closers

On August 3, one month after the shooting, ABC
news and The New York Times reported in their lead
stories that a Defense Department inquiry attributed the
shooting to crew error arising from the stress of combat/

The next day the Washington Post ran essentially the ~

same story under a banner front page headline. Three
days later, a Post editorial questioned whether human
error was the only problem and expressed doubts about
the report, the ship’s technology, and U.S. naval policy
in the Gulf. By contrast, The Washington Times rele-
gated its August 4 story on the report to page 3. The
lead sentence emphasized that the navy’s report “does
not absolve Iran for its part in the tragedy.”

Media Monitor (Copyright 1988) is a monthly publi-
cation of thc Center for Media and Public Affairs,

a nonpartisan and nonprofit rescarch organization.
Subscriptions arc available at a ratc of $36.00/ycar
for institutions, $18.00/ycar for individuals.

Editors: Dr. S. Robert Lichter
Dr. Linda S. Lichter

Rescarch  Director: Danicl Amundson
Election Project Coordinator: Richard Noycs

Public Alfairs Dircctor: Toni Grucninger

Production and Graphics: Scott Chronister
Maria Wood

ok ok

Media Monitor/6




