N e BT R R N e e D S B v T N ST

edia

Monito

Center for Media and Public Affairs ® 2101 L Street, NW e Suite 505  Washington, D.C. 20037

202-223-2942

Volume IV Number 5

UNO Is Number One

Media Coverage of the Nicaraguan Elections

May 1990

How did our national media cover the Nicaraguan elections that ended in UNO?’s surprise victory on
February 25? To find out we examined news and opinion pieces in major newspapers, news magazines,
and television broadcasts from February ! through March 31. This period included the final month
of campaigning, the election, and the transfer of power that followed. We analyzed 306 news items,
including 32 opinion pieces, from ten media outlets: 193 articles in the New York Times, Washington
Post, Washington Times, and Wall Street Journal; 16 stories in Time, Newsweek, and US News and World
Report; and 74 stories (1 hour 55 minutes of airtime) on the ABC, CBS, and NBC evening newscasts.

Media Monitor (Copyright 1990)
is published ten times a year by
the Center for Media and Public
Affairs, a nonpartisan and non-
profit research organization.
The Center conducts scientific
studies of how the media treat
social and political issues.

Editors;
Dr. S. Robert Lichter
Dr. Linda S. Lichter

Research Director;
Daniel Amundson

Research Assistants
Colin Stephens
Carl Lichvarcik

Production and Graphics
Mary Carroll Gunning
Allison Schaengold
Public Affairs Director:
Toni Grueninger

Aok K

Major findings:

B The Sandinistas got nearly twice as much good press as
UNO (43% to 24%) in news stories, though negative
evaluations dominated overall.

Page 3

m Evaluations of the Sandinistas varied sharply, from
70% good press on TV news to 52% in the New York
Times, 25% in the Washington Post, and only 11% at the
news magazines.

Page 4

m  Eight out of every nine opinion polls cited favored the
Sandinistas. Overall, horse race news was 92% positive
for the Sandinistas but only 40% positive for UNO.

Page 4

m  UNO’s victory was usually attributed to either U.S. or
Sandinista policies. Even after the election, most sources
were more sanguine about the FSLN’s future prospects
then about UNO’s.

Page 6

B Nearly two out of three sources criticized the Reagan-
Bush policies toward Nicaragua. But assessments became
more positive after election day.

Page 6

R N N




The Nicaraguan Vote

We analyzed media coverage of the
Nicaraguan elections from February 1 through
March 31, 1990. This covered the most heated
period of campaigning as well as the transfer of
power after clection day (February 25). We
examined all related stories and opinion pieces
from the Washington Post, New York Times,
Wall Street Journal, Washington Times, Time,
Newsweek, U.S. News and World Report, and the
ABC, CBS and NBC evening newscasts.

These ten outlets ran 306 news items, including
274 news stories and 32 opinion pieces, during
the eight weeks of the study. The New York
Times printed the greatest number, with 79
items, followed by the Washington Post (58), the
Washington Times (56), and the Wall Street
Journal (23). The news magazines printed a
combined total of 16 stories. Time and U.S.
News each ran six stories; Newsweek trailed with
four. The three television networks collectively
aired 74 stories. NBC broadcast the greatest
number (29); ABC followed with 23 and CBS
with 22. Despite the similar numbers of stories,
however, NBC devoted by far the most airtime
to the Nicaragua elections. NBC’s 50 minutes of
coverage nearly equalled the combined totals of
ABC (33 minutes) and CBS (32 minutes).

A Tale of Two Countries

Topics
1. 2,
136 88
Transition U.S. Relations
3. 4,
58 48

U.8. Contra Policy

84

UNO Strategy

8.
26

U.S. Reaction

Sandinista Strategy

7.
F
[l

Ty G4

History of
Conflict

10 D 14

Sandinista
Repression

Election Fraud

9.
23

Economy

The most frequently discussed topic

was the transfer of power. The negotiations and
agreements struck to transfer power from the
Sandinistas to UNO (the National Opposition
Union) were brought up in 136 stories. Other
news of Nicaragua was closely intertwined with

backgrounds of Daniel Ortega and Violeta
Chamorro. United States reaction to the elec-
tions (26), problems of the Nicaraguan economy
(23), and tales of Sandinista repression (14)
rounded out the top ten.

American foreign policy. Thus, U.S. relations
with Nicaragua (88) and policies regarding the
contras (58) ranked second and third. The next
three most popular topics were all related di-
rectly to the election itself. Electoral strategies
of the Sandinistas were covered in 48 stories;
those of UNO were mentioned in 34. Concern
over fraud in the election was. the topic of
another 34 stories. Thirty-four stories also tried
to present some historical context for the con-
flict in Nicaragua, most often by discussing the

Sources

U.S. Government
Administration
Congress

Sandinistas

UNO

Contras

Other Nicaraguans

International
Observers

Diplomats
Polls
Media

Latin American
Governments

Three Part Harmony

341
(244)
(97)

Our analysis identified 1633 sources in
stories about the Nicaraguan elections.

337 | Three voices dominated the debate in

315 | roughly equal measure -- the United

18; States, the Sandinistas, and UNO. The

largest group of sources came from the
96 | U.S. government, which accounted for
68 | 341 citations (21 percent of all sources).
86 | The Bush administration accounted for
82 | 244, while Congress added the other 97.
5o | The Sandinista government and its sup-

Media Monitor

porters were the second largest group

- Page 2 -




Was There Election Fraud?

-1 Yes
I No

Washington

Post New York
Times

n=73

Washington
Times

flawed in a number of ways, ranging from in-
timidation of candidates and campaign workers
to unequal distribution of state television time.”

(2/23)

Others

Heros and Villains

We noted all assessments of both sides
in the election, including evaluations of the two
parties and the individuals associated with them.
R Dimensions on which the contenders were rated

with 337 mentions. UNO and its supporters
were close behind with 315 citations. The
contras headed a second tier of sources with 101
citations, slightly ahead of ordinary or politically
unaffiliated Nicaraguans, who appeared 98
times.  International observers, including
Jimmy Carter, accounted for another 96 source
citations. Diplomats (58), polls (36), the media
e.g. La Prensa (32), and other Latin American
governments (22) completed the top ten source
groups. Among individuals, Daniel Ortega
placed first with 90 appearances. His opponent

included job performance, policy issues, cam-
paign abilities, etc., excluding assessments of the
horse race (see below). Opinions were largely
negative on the merits of both the Sandinistas
and UNO, although the FSLN fared better. Out
of 94 evaluations in news stories, the Sandinistas
weighed in at 43% good press, compared to only
24% for UNO. But the governing party’s mar-
gin was somewhat offset by several negative
opinion articles. When these were added, the
FSLN total dropped to 35% good press and
UNO rose slightly to 26%.

Violeta Chamorro managed only half that num-
ber (45), which nonetheless placed her second
in the source derby. In third place was Jimmy
Carter, who was cited in 30 stories. President
Bush was quoted in 29 stories, and Secretary of
State James Baker was fifth with 12 citations.

A Stolen Election?

One of the major issues in the cam-
paign was the possibility of election fraud.
Most discussions of fraud focused on whether,
when, or how the Sandinistas might tamper with
the election results. Our analysis identified 73
statements on election fraud. The majority (59
percent) denied that either side acted fraudu-
lently. One in three sources (33 percent) ac-
cused the Sandinistas of fraud, compared to
only 8 percent who directed their accusations
against UNO. For instance, a Washington
Times reporter observed, “Almost everyone
except the government and its most ardent
supporters agrees that the process has been

Evaluations*

-
Sandinistas UNO

‘positive and negative assessments In news storles only.

The Sandinistas were faulted repeatedly for
their past performance, as evidenced by the
failing Nicaraguan economy. For example,
Time’s Johanna McGeary concluded, “That the
Sandinistas lost should not be so surprising,
They had thoroughly mismanaged an economy
that was one of Central America’s most pros-
perous when the FSLN took power in 1979.” (3/

. . 12) By contrast, they received gencrally high
Media Monitor

- Page 3 -




Good Press by Outlet

Sandinistas
TV News
n=10

N.Y. Times
n=38

| Washington Post
. n=43

News Magazines
n=9

=
z
O

| Washington Post
n=11

N.Y. Times
n=11

% posltive evaluations; outlets not Iisted had fewer

than five evaluations.

marks for their campaign, which was seen as
slick, professional and thorough. The UNO
leadership, on the other hand, was criticized for
a poor campaign performance, Mrs.
Chamorro’s lack of familiarity with the issues,
and even the lack of a clear platform. Wall Street
Journal reporter David Asman summed up
these charges, “Mrs. Chamorro and her UNO
confederates are neither skillful politicians nor
well versed in policy issues.” (2/22)

There were substantial differences in how the

The Republican
record in the
1980’s is too grim
to mention...
When it comes to
Nicaragua, the
White House Re-
publicans are, in
short, a natural
disaster, like an
eighty year old
earthquake.

-Paul Berman
Op-ed piece
New York Times
2/28

zines, eight out of nine comments were unfavor-
able.

Thus, portrayals of the Sandinistas differed dra- \

matically among national media outlets, ranging

from better than two-to-one positive ratings on
TV news (70%) to balanced coverage at the

New York Times (52% positive), three to one
negative (25% positive) at the Washington Post,
and only 11 percent positive at the news maga-
zines.  UNO, by contrast, received predomi-
nantly negative ratings at both the Times and the
Post and almost no ratings elsewhere.

Calling the Race

As in U.S. election news, a major por-
tion of the coverage focused on the horse race.
Handicapping the race (judgments of who is
ahead and by how much) made up a significant
part of the campaign cover-
age.  When the media

various news outlets rated the two contenders.
Most evaluations appeared in only two outlets,
the New York Times (38) and Washington Post
(43). But these two newspapers differed sharply
in the direction of their assessments. In the
pages of the Times, evaluations of the Sandinis-
tas were about evenly balanced (52% positive vs.
48% negative) while ratings of UNO were more
than four to one negative (only 18% positive).
UNO fared better in the Post, although the
coverage there focused mainly on shortcomings
in both parties. The Post gave only 25 percent
positive ratings to the Sandinistas and 36 per-
cent positive to UNO. No other outlet offered
more than one or two evaluations of UNO. But
the Sandinistas elicited sharply different por-
trayals at the networks and the news magazines.
On television news, seven out of 10 evaluations
of the Sandinistas were favorable; in the maga-

Horse Race Assessments

Sandinistas
Positive

Negative

n=52

n=number of assessments.

judged the horse race posi-
tion of the two parties, the
Sandinistas came out far
ahead. Of the 52 horse race
assessments of the Sandin-
ista campaign, 92 percent
were positive. By contrast,
assessments of the UNO
campaign found it wanting.
Out of 30 evaluations of its
electoral potential, 60 per-
cent were negative. Report-
ers themselves were avid
handicappers of the race,
delivering 70 percent of all
horse race assessments. Re-
porter assessments did not
differ significantly from the
opinions of sources quoted
in their stories.

(=
z
O

Negative

Positive

n=30

Media Monitor

The strong Sandinista party organization, its
ability to outspend the opposition, and its strong
position in the polls accounted for most of the
FSLN’s positive evaluations. For instance, Lee
Hockstader of the Washington Post (2/25)
noted, “The Sandinistas...have managed to pres-
ent themselves..as hip young populists who

- Page 4 -

|

|

|
i
|
i
|



Predictions of Victory

Sandinistas UNO

Sandinistas

Based on number of assessments.

understand what the people want.” UNO was
frequently faulted for poor organization, scant
financing and bad poll placement. Robert
Greenberger in the Wall Street Journal wrote,
“The opposition party...has little organization
in the town and nothing to give its residents be-
sides promises.” (2/22)

The Sandinistas’ advantage in horse race judg-
ments extended from assessments of their
campaign to_predictions of the eventual out-
come. The coverage included 68 predictions of
the election results. Of these, 60 perceat fa-
vored the Sandinistas, 31 percent placed their
money on UNO, and 9 percent argued that the
Sandinistas would keep power regardless of the
vote count. Most predictions of victory came
from representatives of the two parties. But the
Sandinistas also had a big edge in polling pro-
icctions. Of the 18 occassions where opinion
polls were cited to predict the outcome, 16
(89%) favored the Sandinistas. Ironically,
there was little discussion of the problems in-
volved in polling Nicaraguans. Potential flaws
in the polling process were mentioned in fewer
than half (47 percent) of the cases where polls
were cited.

The election
shows that the
romanticism of

violent revolution
has long passed.

-Diplomat
Quoted in New York
Times 2/27

UNO’s Success Story

Once the votes were tallied, the media
tried to explain UNQ’s surprise victory. Out of
98 explanations offered, nearly half (43%)
linked UNO’s success to U.S. actions or poli-
cies. The same number listed Sandinista ac-
tions or policies. Thus, UNO’s own character-
istics or accomplishments were credited for

their success in only one of every seven expla-

nations (14%). The most frequently cited

explanation (20 mentions) was the failure of

the Nicaraguan economy. U.S. support for the

contras was credited in 19 stories, while other
hard line policies of the Reagan and Bush ad-
ministrations were cited in 17 stories. The
failure of Nicaraguan communism to deliver
the type of society promised was mentioned in
eight stories. Anger and resentment over gov-
ernment policies (particularly the draft) was
credited in eight stories. The popularity of
Violeta Chamorro (7), Sandinista intimidation
of voters (6) and fear of U.S. reprisals for
electing the Sandinistas (6) completed the

of most frequently heard explanations.

Overall Assessments

7h}9§!§f‘y9;¥355¥“

Assessing the U.S. Role

Reagan/Bush Policies
s n=30

n=43

Negative
& ot

U.S. Involvement in the Election
To n=13

Negative
eo%

Media Monitor

Yankee Go Home

American policy toward Nicaragua
also came under review. On the specific issue

of U.S. involvement in this election, 69 percent

of sources expressed some criticism. Most

argued that the U.S. was too involved in the

- Page S -




election and may have flawed the process or
turned Chamorro into a puppet. For example,
Washington Post reporter Richard Morin ar-
gued (2/21) that United States funding, “may
have done little more than deepen voter suspi-
cions about Chamarro’s dependence on Wash-
ington.” A few asserted that the U.S. missed an
opportunity in the election, responding too late
with too little assistance to insure UNO a fair
chance at victory.

The broader policies toward Nicaragua under-
taken by Presidents Reagan and Bush also

evoked mainly disapproval, by 63 percent nega-

tive to 37 percent positve. For example, Wash-
ington Post reporter Haynes Johnson argued in
a signed column, “The guerrillas [the contras]
are an attempt to achieve in private what the
United States was not willing to attempt to gain
in public. As such, they represented another
departure from America’s founding principles.
From defender of revolutions, Cold War Amer-
ica became defender of oligarchs and covert
forces.” (3/2) Opinion on the policies of the
Reagan and Bush administrations underwent a
rehabilitation after the votes were counted.
Prior to election day every assessment of Re-

The Future

Among those who offered
predictions about the future
course of U.S. relations with
Nicaragua, 85 percent saw
an improving picture. Most
of these predictions were
made by U.S. officials who
foresaw the lifting of trade
sanctions and the extension
of U.S. aid to the new gov-
ernment. Only one source
(2%) foresaw deteriorating
relations with Nicaragua;
the remaining 13 percent
predicted little change in
our ties with Nicaragua.

Note: Based on number of

predictions; n=92.

agan-Bush policies was negative. After the

voting, opinion was split almost evenly (46 per-
cent positive vs. 54 percent negative).

After the Revolution

Once the votes were tallied, media at-
tention turned to post-election prospects.
Eighty-seven percent of sources felt that the

Sandinistas would remain a viable force in Nica-

raguan politics, compared to only 13 percent
who argued that they would be weakened by
their loss. UNO’s prospects were seen as more

clouded. Out of 46 discussions of UNO’s future,
only seven percent saw unqualified success for
the party, and 13 percent were equally confident
of its failure. Most of those voicing opinions
(80%) felt that UNO could only be successful if
certain qualifications could be met. One in four
(24%) cited Sandinista cooperation as the pre-
requisite for UNQO’s success. The majority
(56%), however, identified such external factors
as U.S. aid, contra demobilization, and Latin
American support.

Opinion Watch

The opposition
has failed to ex-
cite the voters
with a reasonable
alternative... And
the opposition has
from the begin-
ning been
plagued by inter-
nal conflicts and
poor organization.
-Ralph I. Fine
Op-ed piece
New York Times

2/21

Media Monitor

There were 32 opinion pieces (editori-
als and signed columns) in the sample. The
largest number (12) appeared in the Washington
Times. The New York Times followed with
eight, the Washington Post with six and the Wall
Street Journal with four. Time and Newsweek
each ran one column on the elections. In most
cases opinion pieces added little to the discus-
sion beyond reinforcing the perspectives offered
in news stories. For example, most columnists
predicted a Sandinista victory. In a few areas,
however, opinion pieces contradicted the tone
of straight news accounts. First, news stories
were three to one negative in assessing Reagan/
Bush policies, while opinion pieces ran three-to-
two positive. Second, 61 percent of the discus-
sions of election fraud in news stories exoner-
ated the electoral process, while 71 percent of
the judgments in opinion pieces argued that
there was indeed fraud. The Wall Street Journal
and Washington Times were the most skeptical.
Finally, opinion pieces differed from news sto-
ries in their assessments of the Sandinistas.
Their evaluations in news stories were 43 per-
cent positive. In opinion pieces, the FSLN re-
ceived nine negative appraisals and not a single
positive one.

Yearly corporate ($50.00) and individual
($25.00) subscriptions are available.

- Page 6 -




