Center for Media and Public Affairs < P.O. Box 18374 « Washington, D.C. 20036

edia Monito

Volume I, Number 4 June, 1987

Back in the U.S.S.R.

Covering Glasnost

How open are the media to Soviet "openness"? We analyzed 248
major media stories on Soviet domestic affairs since January.

The outlets: New York Times, Washington Post, Time, Newsweek,
and the evening news on ABC, CBS and NBC.

The results:

* The real thing -- over 2 stories in 3 (69%) concluded
that glasnost is genuine (p. 3).

* The media mirror -- press freedom got the most attention
of any reform (p. 3).

* Down the tube -- TV coverage was more negative than print
coverage. TV focused more on protest activities and less
on reforms and personnel changes (p. 3).

* Whose news? -- Soviet sources predominated, as did
government officials. Overall, sources produced a
balanced portrait of Soviet policy. But positive
comments from Soviet officials were balanced by criticism
from private citizens (p. 4).

* You're the Top -- Gorbachev got better press than
glasnost did. When stories compared Soviet leaders, 94%
put him on top (p. 4).

MEDIA, SEX AND POLITICS -- WHAT'S NEXT?

In the wake of the Hart affair, journalists debate the
propriety of covering formerly taboo aspects of candidates'
private lives. News coverage has been mainly critical of the
Miami Herald's techniques, in line with public sentiment. But
other evidence suggests there's no going back (p. 6).




SOVIET WATCH

Our monitoring began with the January
Central Committee meeting of the Soviet
Communist Party, when Gorbachev an-
nounced a personnel shakeup and expanded

reforms. From then until May 15 we
coded 248 stories on Soviet domestic
affairs: 95 on TV news, 61 in the New

York Times, 78 in the Washington Post,
and 14 at the news magazines. They ran
the gamut from Chernobyl to space
launches, but a majority used glasnost

as a hook. This link usually meant good
news. Of those glasnost-related sto-

ries, 54% put Soviet reform efforts in a
positive 1light, and only 21% stressed
their failures or limits, with the rest
mixed.

Topics in USSR Coverage

Glasnost -
Negative
12%

n = 320

THE MEDIA MENU

Seven topics made up a majority of all
reports on Soviet domestic affairs.
With one exception, all cast a positive
light on glasnost. The hottest topic
was dissident activity, in the wake of
physicist Andrei Sakharov's release.
Two-thirds of the dissident stories made
no reference to glasnost, but those that
did featured predominantly positive por-
trayals of government openness.

2/MEDIA MONITOR

e e e e e i S e R e S e S R St e

The reform effort that got the most
attention was press freedom and open—

ness, sometimes treated as synonymous
with glasnost. Three other areas got
equal billing: political reforms,

including democratization and restraints
on the KGB; changes in economic planning
or organization; and new freedom of
expression in the arts and literature.

All these topics emphasized positive
developments, and not a single negative
story appeared on the Soviet media. The
media's eye focused less often on per-
sonnel changes in the Politburo or the
bureaucracy, which were also pictured as
signs of progress.

The one fly in the ointment was
citizen protest against government poli-
cies or repression. These stories were
usually negative and often portrayed
glasnost as more smoke that substance.
But they weren't numerous enough to
offset the far more prevalent and posi-
tive coverage of social, political and
economic reforms.

IS THE GLASNOST ...

It's still significant that the
Soviets want to change the law
that for years turned dissidents
into prisoners.
-Wyatt Andrews
CBsS, 2/10

. HALF FULL ...

Soviet Jews consider [Iosef]
Begun's release...to be a clear
signal that a real process of
change is under way.
-Wyatt Andrews
CBS, 2/23

. OR HALF EMPTY?

What refuseniks see as cynical
is the Soviet government's
efforts to paint the new law as
evidence of change ...
-Wyatt Andrews
CBS, 3/5




TV. Further, one print story in twelve
Major TOpICS dealt with personnel changes, a topic TV
Number of news never broached. So TV honed in on
Stories the more visually compelling "bad news”
50 - protest stories and shied away from
Link to Glasnost "good news" about government-sponsored
0 @ Positive Stories reforms. Ironically, these are the same
i L) Negative Stories criticisms conservatives often make
e I Bo GlearLink about TV coverage of American domestic
30 - news!
10% 5%
20 | 6% Objectively, something real is
e happening...the situation has
[ 50% changed.
10 4 -Andrei Sakharov
15%, 20% = N
=a as%| | a7% Time, 2/23
28%| | 259%| [30%[f [ 25%
Total 44 25’ 20 20 20 20 17 Moscow is still playing the same
0 et @ & €@ @ @ old KGB jazz.
0:’;‘\6:&906 :‘ee°° ?:;‘d«\ 0‘%@’" (,,@‘goxﬂ‘ 0;‘0\05\?2::2@9 -Jim Wooten
ABC, 2/17 -
THE REAL THING?
Forty-eight stories, about one in five,
PAGING SPIRO AGNEW ... stated specifically that glasnost was
either the real thing or a false hope.
TV _and print differed sharply in cover- Over two stories in three concluded that
ing the Soviet domestic drama. TV de- glasnost was for real. Optimism was
voted almost three times the coverage to highest at the Times and Post, where 80%
protest activities as did newspapers and of judgments were positive, compared to
magazines. The print outlets covered 60% on TV news. This reflects TV's
social, political, and economic reforms greater attention to protests, and the
almost three times more heavily than papers' heavier coverage of reforms.
Topics: TV vs. Print (%) Is Glasnost For Real?
5 Reforms are:
100% =5 100%
90% - B Genuine
400 | ™ Print 80% o [ Musory 75%
34% o,
700/0_ 69/0
30% 60%
50% - §
20% 40% -
1% 12% 144 150, 30% - 25% '
10% ~ 8% 20% |
4%
. 2% 0%
Personnel Dissidents
Protest Reforms Chang:: Rel;ase d ALL TV PRINT

MEDIA MONITOR/3



FROM THE SOURCE'S MOUTH

Soviet sources predominated among the
666 who were quoted or cited. Govern-—
ment officials made up majorities of
both Soviet and western sources. Gorba-
chev led the source parade with 50 cita-
tions. Other frequent sources: Soviet
spokesman Gennadi Gerasimov, (22), and
dissident Andrei Sakharov (13). Secre-
tary of State George Shultz led the
American contingent with 10 appearances.

outside the realm of Soviet offi-
cialdom, sourcing was split Dbetween
dissidents and man-on-the-street inter-
views. In the West, nongovernmental
sources included Soviet experts, various
intellectuals, and human rights groups.

(78% positive) were balanced by heavy
criticism (75% negative) from private
citizens. In the West, this split was
reversed--official sources  were 56%
negative, while non-governmental Soviet
watchers were 55% positive.

Policy Judgments by Sources

Positive

+100 - Soviet

Z Officials

+60 1 +56
+50
+40 -

+30 7
Western
+20 A All

Total Citizens

+10 +4 pis +5

0 ==
-2
-10 1 Total |

-12
-20 9 Officials

.50 -
-60 -

-50
Citizens

-100 { Note: Figures represent net result of positive

Negative minus negative statements (%)

Sources Cited on U.S.S.R.

Soviet
Western Watchers
Sources 1594
) U.S.
38% Officials US.SR.
10% Officials
32%
Foreign
Officials
12%
Dissidents
17%

Soviet
Sources
62%

Overall, these sources produced a
balanced portrait of Soviet policies
(52% positive vs. 48% negative). Soviet
sources were slightly positive (55 to
45%), western sources almost perfectly
balanced (49 to 51%). In the USSR,
mostly supportive government statements

4/MEDIA MONITOR

ALL HATIL MIKHATL

If the media showed glasnost as half
full, Gorbachev himself got a better

press than his policies. Seventeen
stories compared his performance to that
of past Soviet leaders. Khruschev and
Brezhnev were the most frequent foils,
but some comparisons reached back to
Lenin. Ninety-four percent (16 of 17)
gave the nod to Gorbachev.

Soviet Leaders: Who’s Best?

94%

6%

y

Gorbachev Others

I
i
it
H
it




Gorbachev is not just continuing
the work begun by Khruschev, he is
doing much more.
-Roy Medvedev
N.Y. Times, 3/15

{Gorbachev] is more sophisticated
in using the mass media of the West

for deception.
~Time, 2/23

Even as the story unfolded, the
media angle got the most play. From May
3 to May 9, questions of journalistic
ethics were raised 61 times (excluding
editorials and op-eds) in the New York
Times, Washington Post or network news-
casts. This outpaced discussion of
Hart's character (55 mentions), his
prospects (51), and the privacy rights
of public figures (20).

After Hart: New Rules?

Have you ever committed adultery?
-Paul Taylor
Washington Post

I don't have to answer that question.
-Gary Hart

Tn the wake of the Hart affair, the
media's attention turned from the candi-
date’'s propriety to its own. The debate
over journalistic practices stretched
from the front page to the op-ed page as
reporters, editorialists and guest col-
umnists weighed in.

There's no question that ([is] out
of bounds.
-Craig Whitney
New York Times

We cannot claim [the First Amend-

ment] was designed for voyeurs.
-A.M. Rosenthal
New York Times

[Surveillance] is a technique for
police, not journalists.
-Bill Kovach
Atlanta Journal

If politicians are going to run our
lives, the least we can expect in
return is to get some entertainment
value out of them.
-Michael Kinsley
The New Republic

A Right to Privacy?

Public
Officials
Fair Game
48%

Officials
Deserve
Privacy
52%

THE PUNDITS: FIT TO PRINT?

No YES
David Broder
Meg Greenfield
Michael Kinsley

Anthony Lewis
A.M. Rosenthal
William Safire

-New York Times -Washington Post

MEDIA MONITOR/5




The public turned thumbs down on
both the miscreant and the messenger.
While national polls found a sharp drop-
off in support for Hart, they also
showed widespread criticism of media
coverage as unfair and overly intrusive.

THE PUBLIC: HAVE A HART

Wrong to report candidates'sex lives 67%

Reporters went too far 50%
Media stakeouts improper 80%
Media unfair to Hart 67%
Private lives are off limits 52%
Media's motives in Hart story:

To inform voters 13%

Competition 12%

To attract audiences 69%
Sources: Time, Newsweek, ABC, USA Today

The news columns and airwaves re-
flected public unease more than profes-
sional self-interest. When the queston
was raised, almost 2 out of 3 TV stories
and 3 out of 4 print stories emphasized
the impropriety of journalists' behav-
ior. The coverage was balanced at first
but turned more negative after Hart
attacked the press in his exit speech.
By contrast both print and broadcast

The New Rules: Fair or Foul?

[ Fair
B Unfair

74%

63%

37%

26%

PRINT

6/MEDIA MONITOR

media gave balanced coverage to ques-—
tions of candidates' privacy rights vs.
public scrutiny. 3

As journalists and media organiza-
tions began to grope toward establishing
new standards, some portents appeared.
While the Hart drama unfolded, the Wash-
ington Post reported the alleged homo-
sexuality of a congressman whose AIDS-
related death had been attributed to a
blood transfusion. That same day the
Washington Times accused another con-
gressman of living a double life with a
wife at home and a mistress in Washing-
ton.

Meanwhile, the New York Times dis-
tributed a questionnaire that asked
presidential candidates for lists of

friends and waivers of privacy rights in
any police investigations.

Two weeks later the networks ran
picture stories on the latest in the .
Gary Hart-Donna Rice soap opera. Their

source--the National Enquirer.

MEDIA MONITOR (Copyright 1987) is a
publication of the CENTER FOR MEDIA AND
PUBLIC AFFAIRS, a nonpartisan and non-
profit research organization.

Editors: Dr. S. Robert Lichter

Dr. Linda S. Lichter
Managing Editor: Jessica M. Fowler
Research Director: Daniel Amundson

% % %

Previous issues of the
available from the Center:

Monitor are

THE IRAN/CONTRA STORY
THE TOWER REPORT
CHERNOBYL ANNIVERSARY




