o

edia

Monifo

Center for Média and Public Affairs « P.O. Box 18374 « Washington, D.C. 20036

202-676-6392/3

Volume I, Number 1

March 1987

THE IRAN/CONTRA STORY

The biggest White House story since
Watergate has sparked a major contro-
versy over media coverage. President
Reagan assails media "irresponsibility"”
while journalists decry a tendenc (o]
blame the messenger. To rovide a
sounder basis for evaluating the cover-
age, we scientifically analyzed the
first month of nightly TV news broad-
casts on the Iran/Contra affair. All
weeknight broadcasts were examined,
gielding 23 days of coverage from Novem-
er 5 to December 5. After November 25
. the story's original focus broadened to
Wnclude the diversion of funds to the
Nicaraguan contras. Our study extended
through Senate investigating committee

appearances by Robert McFarlane, John
Poindexter, and Oliver North. By that
time the story's framework ha been
firmly established as the "Iragua
crisis.”

THE BIG NEWS

It was big news on all three networks
from the moment ABC broke the arms sale
story on November 4. During the next
month we logged 297 stories on some as-
pect o e Iran/Contra affair. Based
on the 23 weekdays of viewing time, that
works out to about 13 stories every day,
or just over 4 per network. We clocked
nine and one-half hours, or about 38% of

e ota news ime available. e
volume of coverage was matched by the
story's prominence. It was the lead
story on more than three out of four
newscasts during this period.

These overall figures mask different
levels of interest from the three net-
works. The leader in sheer volume was
ABC which ran_ 118 stories averagin
better than 5 a day. Next came NBC wit
95 stories. Pulling up the rear was
CBS's 84 stories, between 3 and 4 a
day. ABC devoted three and three-
courths hours of airtime to the storg,
about an hour more than each of the
other networks.

The JIran/Contra affair was really
two stories divided by  Attorney General
Meese's November 25 press conference.
At that point attention shifted from the
Middle East to the contra connection, as
the "Iran arms deal"” became the "arms
scandal” for millions of viewers. Be-
fore November 25, it was treated as a
major policy story, but not et the
megastory it later became. In the first
phase the networks together ran a total
of about 8 stories a night, just under 3

apiece. After November 25 the coverage
jumped to 20 stories per night, almost 7
er network. ABC alone ran 69 stories
in the next nine days we coded, almost 8
per broadcast.

"Iragua'" became the lead
story on every network every night, with
the sole exception of one NBC broadcast.

WHAT'S THE STORY?

Among all major topics covered, three
stood out above the rest: policy issues
concerning the Iran arms sales, legal

questions raised by the various disclo-
sures, and problems of leadership within
the Reagan administration. These three
topics, which garnered about equal at-
tention, to§ether accounted for a solid
majority (57%) of the coverage. So the
story was framed

in equal measure by

questions of policy, Tegality, and
leadership.
A second tier of topics included

stories about the plight of the hostages
in Lebanon, the diversion of funds to
the contras (aside from its legality),
and questions about how foreign pollc{
is ormulated and implemented. Eac

accounted for 7 to 8% of the coverage.
Thus 80% of the networks' coverage was
concentrated on six topics. Most of the
remainder was divided among the Israeli
profiles of individual ac-

connection,
and the

tors, reactions of our allies,
role of the press.

\




This overall icture obscures some
sha changes produced by Meese's rev-

elations on November 25. Earlier, arms
sales policz erestions accounted for
almost one third of the coverage. Af-
terward they dropped to only one
eighth. Hostage stories also dropped by
half, from 10% to 5% of the coverage.

In the '"arms scandal’ phase uestions
of legality suddenly became paramount.
eia ssues were addresse n of
all succeeding stories, double the pro-
portion on any other topic. The where,
why, and how of diverting funds became
the second leading topic. After Novem-
ber 25 these two related topics took up
40% of the coverage.

Despite their different levels of
coverage, the three networks tended to
‘han heir stories on_the same news-—

egs. On most topics, they were sepa-
raEed by at most a few percentage

The largest differences come on
he secondary topics. ABC was the most
personality oriented, for example, ac-
counting for nearly three guarters (74%)
of all the profiles of individuals (in-
cluding the naming of Oliver North as
their "person of the week" on November
14). This is surprising in light of its
aggressive pursuit of hostage stories
from the Iranian embassy ("America held
hostage”) to the TWA Flight 847 hijack-
ing in 1985. Nonetheless, ABC turned to
the hostages' plight only about half as
often as NBC.

goints.

Oon the bii guest;ons of policg,
legality, and leadership, however, the
networks moved in virtual lockstep.

A QUESTION OF BALANCE

A critical aspect of any news report is

where the information originated. We
examined three source-related ques-—
tions: First, how balanced was the cov-

erage of sources supporting and o posin§
the Reagan administration's policies

Second, who were the major sources of
information? Third, how extensively did
the networks rely on unidentified
sources?

The networks devoted just over 69
minutes to information they attributed
to sources either supporting or opposin%
administration positions. An example o
supportive information was Robert
McFarlane's statement that the Iran arms
sales were necessary to create better
relations and to prepare for the fu-
ture. An example of criticism was New
York Senator Moynihan's depiction of the
affair as a "not so funny comedy of
errors."”

This part of the coverage was
relatively balanced, with a slight edge
to the critics. Tﬁey received 37 min-
utes of airtime compared with 32 minutes
for supporters, a margin of 54 to 46%.

2/MEDIA MONITOR

ABC's coverage was the most balanced,
coming within seconds of a 50-50 split.
CBS was the most critical, giving cri-
tics 57% of their source coverage. A
NBC, critics prevailed by 53 to 47%. We
also discovered a surprising turnaround
after the contra connection was re-
vealed. efore ovember , critics
predominated on all three networks, with
an overall margin of 60 to 40%. After
that date, supporters received a slight
majority (52%) of the airtime.

PLAYERS

In their search for sources, the

networks relied mainl& on administrative
spokesmen and a few Key senators. nly
a dozen 1individuals appeared or were
cited by name at least 10 times. All
were major pla{ers in the policy dis-
pute. President Reagan topped the list
with 60 mentions, equaling the combined
total of White House Chief of sStaff
Regan and Attorney General Meese, who
had 30 apiece. Senators Dole (R-KS) and
Byrd (D-WV) were the only others to ex-
ceed 20 mentions. The remaining key
sources, in descending order of appear-
ance, were House Speaker Wright (D-TX),
Senator Leahy (D-VT), Secretary of State

Shultz, former NSC advisor McFarlane,
Senators Nunn (D-GA) and Durenberger
(R-MN), and Secretary of Defense Wein-

berger. Together this small group
served as network sources imes 1n
23 days. Half are administration f

ures and only four are Democrats.

Where did they stand? President
Reagan emerged as his own staunchest
supporter, wiEﬁ 43 separate defenses of
administration olicy and no criti-
Close ehind came Regan and
Meese, with a 97% support rate. (This
breakdown excludes mixed and neutral
statements.) After that Republican
unanimit¥ disappeared. McFarlane split

is statements evenly between support
and criticism, and Shultz and Weinberger

both emerged as moderate critics, by a
combined 60-40 margin. Oon the other

i

cisms.

hand, Democrats al played the loyal
opposition. Their _ combined _comments
summe 0 88% criticism vs. 12% sup-

port. Leahy and Nunn alone combined for
25 critical mentions and no supportive

statements. Close behind was their
Republican colleague Durenberger, with
10 critical comments and only 1 state-

Thus, despite the pre-
ort exceeded
among the

ment of support.
valence of Republicans, su
criticism by only 54 to 46%,
most frequent sources.

PATTERNS

Beyond individual sources and view-
points, we examined the sequence in
which on-camera sources were presented.—
How often were administration supporters
or critics allowed to make their case
without being contradicted by another

{
{

18—41

(,

|
4
§
[
i




source? How often was one viewpoint
rebutted by another, or placed in a se-
quence of several contrasting state-
ments? Such questions ask how TV news
presents the respective cases for the
defense and prosecution in a policy
dispute.

About 40% of the stories, 122 in
all, used multiple on-camera sources. A
plurality of 30% presented only criti-
cism of the administration, while an-
other 20% presented only supportive
statements. Another 24% first presented
an administration position and then re-
butted it with another source. Con-
versely, critics were rebutted by admin-
istration supporters in onl 10% of
these stories. Finally, 16 bounced
back and forth among critics and sup-
porters at least twice.

A majority of on-camera source
statements were thus not rebutted. A-
mong these, administration critics out-
numbered supporters by a three—to-two
margin. Kﬁogﬁer one ir ollowed a
point—counterpoint format, with the
administration position usually present-
ed first and then rebutted. Only one
:tgry in six provided on-camera give and

ake.

The tendency for critics to get more
solo appearances than supporters was due
mostly to CBS, where unrebutted criti-
cism outweighed support by a three-to-
one margin--32% to 11%. At NBC the cri-
- jtics' margin was only 32% to 24%. At

ABC the solo supporters actually out-
weighed the critics by 31% to 28%.

Solo criticism predominated only
before the contra connection was re-—
vealed on_ November 25. Before that

ate, unrebutte critics outnumbered
suiporters by two to one, or 35% to
18%. Thereafter the gap between the two
sides almost disappeared. Once again,
this shift reflects differences among
the networks. Solo critics were more
numerous on all networks before Meese's
revelations, but thereafter both ABC and
NBC  gave a slight edge to supporters.

On CBS, however, the critiecs maintained
their Ehree-to-one edge throughout the

entire month.

Finally, the format varied somewhat
according to the topic being reported.
On the central issue of the Iran arms
sale policy, 11 stories showed only cri-
tical sources, compared with 5 that
featured only supporters--a two-to-one
margin. An even greater disparity ap-
peared in stories dealing with foreign
policy formation (e.g., the respective
roles of the National Security Council
and State Department). On this topic 8
stories presented only on-camera criti-
cism, but none presented only sources
su gorpxng the administration. Solo
eriticism and support were relatively
balanced on all other major topics.

OFF CAMERA

Unnamed sources are a fixture of policy
controversies, and viewers have lately
received a regular regimen of phrases
like, "informed sources say,” "according
to a White House official,” and "ABC
news has learned.” To determine the
extent of this practice, coders noted
every story that attributed information
to an unnamed source.

Overall, a majority (57%) of stories
made use of unnamed sources. The pro-
gortlon dropped somewhat after November

5, from 62 to 54%, but remained in the
majority. There were sharp differences
on this point among the networks. CBS
made the most use of unnamed sources,
citing em in of its stories. C
used them the least, 44% of the time.
ABC was about equidistant from its two
competitors, at 58%. These differences
were most pronounced before the contra
connection was revealed. Before Novem-
ber 25, CBS cited unnamed sources in
five out of every six stories (83%),
compared with 63% at ABC and only 44% at
NBC. CBS was therefore citing unnamed
sources almost twice as often as NBC in
the story's first phase. After Meese's
announcement CBS's reliance on not-
for-attribution material dropped to 64%
of its stories, and ABC's fell to 54%,
while NBC's remained at 44%.

These differences are important be-
cause they show that the use of unnamed

sources is not determined solely by the
story itself. It 1is also a matter of

each news organization's own practices.

CONTRAGATE?

Some critics have argued that journal-
ists are reliving their glory days of
Watergate in covering this story. It is
difficult to address such a shadowy
question scientifically. A more
straightforward question is, to what de-
gree did reporters remind their audience
of Watergate by using the term? This
happened only once (on ABC) before the
contra connection was announced.
Thereafter, coders noted 25 references
to  Watergate, about 1 in_every 7
stories. This included 10 references on

5 on NBC, and 6 on ABC. Viewers of
CBS and NBC thus heard this term about
once a day after November 25.

Watergate references ranged from Dan
Rather's depiction of "a Watergate-style
scandal in the making,” to a John Chan-
cellor commentary denying the parallel,
to occasional full-fledged comparisons.
For example, a report by ABC's Jim
Wooten began, "In the remembrance of
scandals past, some see a resemblance to

scandals present....” He cited '"pas-
sionately protective White House aides”
and "clandestine operations.” Gordon

Liddy then condoned Oliver North's

MEDIA MONITOR/3




shredding of papers and his refusal to
talk with the comment, "I can relate to
that.” Wooten continued, "He certainly
can! And reporters can relate to anoth-
gr tT:ound of attacks by another presi-
ent."

THE SPIN FACTOR

The closer is a distinctive feature of
television news reports. It refers to
the reporter's summary or concluding
statement at the end of a report. To
add pungency or "bite" to their conclu-
sions, reporters sometimes use interpre-
tive or judgmental phrasings.  The
"spin" that these phrasings can impart
to a story has made closers a source of
contention.

To determine the degree to which
closers introduced spin, we concentrated
on the use of emotional, insinuative, or
judgmental language. When such language
was present, we noted whether the re-
porter made a positive, negative, or
mixed judgment about the news being con-
veyed. An example of positive spin was
Sam Donaldson's closer impartin the
confidence of administration officials
that "someday they will be able to clear
all this up and will be seen to have
acted honestly and properly.” On the
negative side was the conclusion of
ABC's Brit Hume that "the administration
has stepped into something that not even
the Great Communicator can explain away."

By our measure, about one closer in
four added some spin to the story. Of
this group 8% were paositive, 67% nega-
tive, and 25% mixed. Negative closers
were therefore over eight times as fre-

uent as their positive counterparts, a

i that Eef% constant

margin across net-
works and throughout the course of the

study.

Typical instances of spin were Tom
Brokaw's criticism of "a clumsy effort
to win [the hostages'] freedom,” his
colleague Marvin Kalb's depiction of
"chaos in decision-making in the whole
foreign policy structure,” and ABC cor-
respondent Bob Zelnick's sarcastic ref-
erence to the "inventive White House
nminds"” who hatched the contra connection.

4/MEDIA MONITOR

IN CLOSING ...

The Iran/Contra coverage, heavy from the
start, became truly massive after Novem-
ber 25. At that time the emphasis
shifted from issues of policy and lead-
ership to questions of legality. The
networks gave critics of the administra-
tion only slightly more airtime than its
supporters. By a wider margin, however,
stories conta nini only criticism out-
numbered those ci in§ only support. 1In
both cases, the critics' advantage was
limited to the story's pre-contra phase.

Unnamed sources played a major role;
they were used in a majority of sto-
ries. Watergate was mentioned rarely
before November 25 but fairly regularly
thereafter. Relatively few closers
introduced spin into the story, but
those that did were usually critical of
the administration.

ABC provided the heaviest coverage.
CBS was most critical of the administra-
tion and used the most unnamed sources.

This study is not intended to decide
the debate over media fairness. How
scientific evidence is interpreted de-
pends on the reader's own values. Our
goal is more modest--to provide a sound
basis for judgment and, perhaps, further
debate. At the least, the results sug-
gest that reality is often more complex
than partisanship may admit.

MEDIA MONITOR (Copyright 1987) is a pub-
lication of the CENTER FOR MEDIA AND
PUBLIC AFFAIRS, a nonpartisan and non-
profit research organization. The Cen-
ter's purpose is to analyze scientific-
ally how news and entertainment media
treat social and political issues. The
primary research tool is content analy-
sis, a systematic, reliable, and quanti-
tative method of inquiry into informa-
tion content. The Center's goal is to
fill the gap between academic scholar-
ship and journalism by presenting scien-
tifically valid media analysis in read-
able form to both journalists and the
general public.

Editors: Dr. S. Robert Lichter
Dr. Linda S. Lichter

Managing Editor: Jessica M. Fowler




