~Media Monito

Center for Media and Public Affairs ® 2101 L Street, NW e Suite 505 ® Washington, D.C. 20037

Volume IV Number 7 August/September 1990

The Battle Against Apartheid

Media Coverage of South Africa 1989-90

How have the American media covered the struggle against apartheid in South Africa? To find out
we analyzed nearly a thousand news items from July 1989 through June 1990, including 407 reports
onthe ABC, NBC, and CBS evening newscasts, and 559 news stories and editorials in the Washington
Post and the Washington Times. We also compared the news during Nelson Mandela’s U.S. and
world tour with earlier patterns of coverage.

Major findings:

Media Monitor (Copyright 1990) ~ ® Cheers & Jeers - On TV news, Nelson Mandela’s
is published ten times a year by 5rece wag five-to-one positive; South African President

\  the Center for Media and Public ; .
" Affairs, a nonpartisan and non- L+ W~ de Klerk’s was almost two-to-one negative. Page 4

profit research organization.

The Center conducts scientific . ) ,
studies of how the media treat ™  Vietory Tour - During Mandela’s June tour, approval

social and political issues. for sanctions rose, but his personal evaluations worsened. Page 5
Editors: L B Video Violence - On TV news, NBC aired the most
Dr. Linda S. Lichter reports on police violence and the fewest reports on
' ' iti i Page 3
Research Dircctor: opposition violence. g

Daniel Amundson

B Split Screen - Most sources supported foreign sanc-

i i . 1 9 . . S .
Lroject Direclor tions and de Klerk’s reforms; but majorities in the Wash-

Tim McLaughlin

77 Tim d both. Page 4
Research Assistants Hgton el DPPOsE b 4
Chris Blanchard
Scott Fernlund
Production and Graphics B The Middle East - The crisis consumed 73% of the
Mary Carroll Gunning ~ network evening newscasts. Oil price rises got as much
Allison Schaengold coverage as the plight of captive foreigners in Iraq and
Publi¢c Affairs Director: Kuwait. Page 6

Toni Mann

ook




In the News

T'o examine how the American media
portrayed the racial crisis in South Africa, we
analyzed coverage of that country from July 1,
1989 through March 31, 1990. This period
began with a worsening governmental crisis
included the resignation of then-President P.W.
Botha and the election of F.W. de Klerk, the
release of Nelson Mandela from prison and
legalization of the African National Congress
(ANC).

Researchers analyzed 341 stories broadcast on

the three network evening newscasts, totalling 8
hours 20 minutes of airtime. NBC’s 133 stories
(3 hrs. 16 min.) topped both competitors, as
ABC aired 111 (2 hrs. 44 min.) and CBS 97 (2

G o T R R R B R N R R R N R N N S S ABEARANNSATIEE S E P AN RS AN E PR ANN TN

cluded church leaders such as Bishop Desmond
Tutu and the Rev. Allan Boesak, African Na-

tional Congress (ANC) leaders like Nelson/

Mandela and Walter Sisulu, and ordinary dem-
onstrators and protesters.

Opposition sources were seen and heard most
frequently on television, where they accounted
for 36 percent of all sources, compared to only
17 percent official government sources. The
trend was the same at the Washington Post,
which used 28 percent opposition and 18 per-
cent government sources. Only the conservative
Washington _Times _relied about equally on
sources from the anti-apartheid opposition and
the South African government (21% vs. 20%
respectively).

hrs. 20 min.). We also analyzed 213 articles
(both news and editorials)_in_the Washington
Post and 200 in the Washington Times.

We conducted a follow-up study of South Afri-

can news during June 1990, to assess the impact
of Mandela’s heavily covered U.S. tour. The

same five outlets ran 212 stories on South Africa
in that one month alone. ABC aired 27 stories
(32 min 12 sec.), followed by NBC with 22 (33
min. 54 sec.) and CBS with 17 (26 min. 54 sec.)
for a total of 66 stories and one hour 33 minutes
of airtime. The Washington Post ran 87 articles,
while the Washington Times printed 59.

Topics

s Rdaitet e S et 186

Anti-Apartheid Actions and Background
125 [804° ‘ 6o
78 Government Policy
Background/Context

= o5 ]

Demonstrations and Riots
TV Print i176 '
Other
(162 : ]
Informational Reaction

Police Action

TV Print

Based on number of stories

Sources

The media are frequently criticized for
covering foreign affairs from an American per-
spective, and for relying primarily on govern-
ment sources. Neither of these criticisms
proved valid for the South Africa story. First,
more than three out of four sources quoted (76
%) were South African. Only one source in
eleven (9%) came from the United States.
Second, the media relied on the anti-apartheid
opposition for information half again as often as
government sources within South Africa. The
opposition accounted for 28 percent of all
sources compared to only 18 percent for the
government. Prominent opposition voices in-

Topics

News coverage of South Africa was
driven by efforts to end or reform the system of
apartheid. The coverage focused mainly on the
anti-apartheid movement. The largest number
of stories, 400 in all, dealt with the actions, state-
ments, or background of anti-apartheid leaders
or organizations. By contrast, all discussion of
government policy together totalled only 304
stories. Another major element of the story was
social unrest associated with the apartheid
debate. More than 200 stories dealt with the
demonstrations, protests, and riots against the
government and its policies. Another 143 sto-
ries focused on police actions in response to"

Media Monitor

- Page 2 -




racial protest and unrest. Television’s well-
known preference for action over explanation
-as evident in its coverage. The networks

wvoted half again as many stories to demon-
strations and riots as did the newspapers (125
vs. 78). By contrast, the print outlets devoted
nearly three times as much coverage as televi-
sion did to explaining the background and
context of the current debate.

Police vs. Protesters

The coverage drew heavily on the dy-
namic of protest and police response, especially
the violence committed by both sides. We
coded 734 mentions of protests or government
reactions. Nearly two-thirds of these (64%)
concerned violent behavior such as the police
use of whips, tear gas, and attack dogs or dem-
onstrators burning barricades and looting.
News organizations differed sharply in the at-
tention they devoted to violence committed by

‘e police and the demonstrators re-
_pectively.

Descriptions of Protests

n=784%
Overall
, Washington Washington
PQlICG ABC CBS NBC Post Times
Violence
44 44 67 101 101

Demonstrator
Violence 16 9 54 26

Based on number of mentlons.

64% Violent N

Non Violent

36%

ABC, the ratio was four to one, at CBS three to
one. The Washington Times reported on police
violence 4 times as often as protestor violence,
while the ratio at the Washington Post was only
two to one.

Among the television networks, NBC_
aired by far the most reports of police
violence (67) and the fewest reports of
violence by demonstrators (9). By
contrast, CBS and ABC each reported
44 violent acts by police. CBS men-
tioned violence by protesters 16 times,
ABC 11 times. NBC was also the only
outlet to report non-violent protest
more frequently than violent protest

TV Protest Visuals

(23 vs. 9 mentions). All other outlets
reported violent actions by both police
and demonstrators more frequently
than non-violent actions. At the news-
papers, the Washington Post and Wash-
ington Times each reported the same
number of violent actions by police

Video Violence

Television’s reports of protest
and violence are visual as well as verbal.
Indeed, pictures of violence may be the
medium’s most distinctive and emo-
tionally compelling feature. Recogniz-
ing this, the South African government
ordered police to remove reporters

(101). Surprisingly, however, the more

liberal Post reported violence by demonstrators
twice as often as the conservative Times (54 vs.
26).

Thus, NBC’s audience heard reports of police
olence mentioned more than seven times as
often as reports of violence by protestors. At

Source of Yiolenos before dispersing protesters. There-
fore, television frequently showed
15 scenes of peaceful protest followed by
38 reporters describing off-screen vio-
lence. Four out of five scenes of protest
shown were non-violent. Despite these
Government Demonstrators restrictions, the networks showed 153
n-16g | scenes of violence. Of these,three out
of four showed such police behavior as
the use of whips and attack dogs to quell crowds.
The remaining violent scenes showed protesters
burning barricades, looting, or throwing stones.
(Five visuals showed violence on both sides;
these were not included in the above figures.)
Overall, the preponderance of police violence
over protester violence was slightly greater in
Media Monitor verbal than in visual depictions on television.

- Page 3 -




e T o R

the stage for Mandela’s release from prison.
The change in Mandela’s legal status produced
little change in his media image. The slight dro "f
overall (from 91 to 85% positive) was due to
falling approval rating in the Washington Ttmes,
from 100 percent positive prior to February to
only 60 percent thereafter.

Mandela vs. de Klerk

Nelson Mandela received mostly acco-
lades on American television, while F.W. de
Klerk’s media image was a mixed bag, despite
his effort to reform the apartheid system. Over-
all, Mandela received 55 positive evaluations
from sources and reporters, compared to only
nine negative evaluations during the nine month
study, for an overall 86 percent positive rating.
For example, the Washington Post quoted the
Rev. Allan Boesak, “He is a statesman. He is a
man of real intelligence, a great political strate-
gist, but also a very genial man, thoughtful and
composed.” (2/11/90) By contrast, de Klerk at-
tracted balanced coverage, comprised of 69
positive and 60 negative judgments (53% posi-
tive). For example, ABC aired a white South
African who berated de Klerk for his reforms,
“He’s selling everyone out, not just the white
nation. He’s gone ba-
nanas.  Nobody is
going to benefit from
this except maybe the
radicals and the com-
munists.” (2/5/90)

Rating the Issues

The apartheid system of racial inequal-
ity is the centerpiece of the crisis in South Af-
rica. An overwhelming 86 percent of all sources
rejected apartheid. Sample criticism: “Every
South African has been
defrauded by apartheid.
Every family faces creep-
ing poverty. Enough is
enough.” (South Afri-
can Democratic Party
Manifesto, Washington
Times, 7/29/89). An-

Mandela vs. de Klerk

On the all-important

television networks,

Mandela gained a five

to one positive ratio

(84% positive), com-

pared to almost two to

one negative for the

South African presi-

Before 2/2/90 After 2/2/90

G I 5

other focus of deba %

was the actions of the po
lice as they attempted to
deal with the protest
movement and enforce
apartheid law. Their ac-
tivities were received

only slightly better than
the apartheid system.
More than three out of
four sources criticized
the police. A typical evaluation came from a
South African policeman of “mixed race,”
“They were just hitting people. They couldn’t
care if they were innocent bystanders or not.
They were running after them even when they
were fleeing, hitting them. It seemed to me that
they were enjoying themselves, feasting on the
people.” (Washington Times 9/7/89).

Mandela de Klerk Mandela de Klerk
n=53 n=53

Based on evaluations by sources and reporters.

dent (36% positive).
Mandela fared even
better in the Washing-
fon Post, which gave
him a 100 percent positive rating -- not a single
criticism printed during the nine month study.
De Klerk also fared somewhat better in the
Post, with a 53 percent positive rating. Only the
Washington Times presented similar levels of
good press for both men -- 67 percent positive
for Mandela and 63 percent positive for de
Klerk.

By contrast, the political reforms proposed and
implemented by the de Klerk government, such
as allowing peaceful demonstrations and releas-
ing Mandela from prison, were praised by nearly
three out of five sources (59%). Television gave
the reforms their highest ratings, at 67 percent
positive. For example, on ABC a white Sout| é\
African responded to Mandela’s release, “it’s

Despite suffering by comparison with Mandela,
de Klerk’s media image improved substantially
following his legalization of the African Na-
tional Congress in February. His proportion of
good press jumped from only 42 percent prior to
his announcement of this and other reforms, to
62 percent thereafter. De Klerk’s action also set

Media Monitor

- Page 4 -




the greatest thing to ever happen to
South Africa... let’s hope that this coun-
try will go forward in great strides.” (2/
£1/90). The positive reaction to reform
fas slightly more muted in the Washing-
»n Post, gaining approval from 58 per-

snt of sources. But the Washington
[imes dissented from the national
media consensus by printing nearly
twice as much criticism as support for
de Klerk’s reforms, a 64 percent nega-
tive rating.

The actions of the anti-apartheid oppo-
sition were a major focus of the media’s
issue debate. The opposition’s chief
tactic, the defiance campaign, was
praised by three out of four sources.
Apart from Mandela, opposition lead-
ers and organizations did not fare as
well.  Fewer than half the sources
(48%) supported such leaders as Arch-
bishop Desmond Tutu and organiza-
tions like the ANC.

Q

Issue Evaluations ros

Q

@

é Apartheid

Police Actions '

@
Reforms

Ry

and Organizations

Foreign Sanctions

ﬂ Anti-Apartheid Leaders
[=42

Neg

South Africa during June 1990. The
news diverged from previous patterns
in several key areas. Heavy attention
to Mandela’s U.S. visit caused a dra-
matic jump in coverage. Discussions
of the man and his policies became the
central focus of South Africa news.
From July 1989 through the end of
March 1990 Mandela was evaluated by
64 sources. During June 1990 alone,
this number rose to 97. Enthusiasm
for the man remained high but was
mixed with rejections of Mandela’s
support for Yasir Arafat, Fidel Castro,
and Moammar Gadhafi. As a result,
Mandela’s approval rating dropped to
only 52 percent of sources on televi-
sion and 36 percent in the Washington
Times. The Washington Post contin-
ued to serve as Mandela’s staunchest
source of support, giving him 85 per-
cent positive evaluations to go with his
100 percent approval rating in our ear-
lier study.

\Finally, the economic sanctions im-
‘posed against South Africa by most of the world
>ommunity received the most evaluations (74)

\f any issue. Two out of three sources sup-
ported foreign sanctions. Both the networks
and the Washington Post displayed mainly
approval (78% and 69% positive ratings respec-
tively). For example, CBS quoted Senator
Edward Kennedy (D-MA), “Sanctions have
proved their value in helping to bring the re-
gime to the brink of meaningful negotiations.
To insure good faith and further progress the
sanctions should be maintained in full force.”
(2/2/90). Once again, however, the Washing-
ton Times provided a dissenting voice. The
Times panned the policy of economic sanctions,
giving them negative press by a four to three
margin (56% to 44%).

Mandela Mania?

To gauge the effect Nelson Mandela’s
U.S. and World Tour had on the American
}nedia, we also analyzed news coverage of

Typical of the adulation that accompa-
nied Mandela’s visit was the praise of New
York Governor Mario Cuomo, who called him
“a symbol of the indestructibility of the human
spirit.” (NBC 6/20/90) But naysayers also
found their way onto the airwaves. Congress-
man William Dannemeyer (R-CA) charged,
“Nelson Mandela’s appearance before this

Good Press Over Time (%) June
% Positive
] 7/1/89 1990
Evaluation thrn
100 D
i 86% 84%
80 4 :
7 66%
60 1% 60% 59%
53% 56%
J 48%
40
20 17%
o [pz129| [n=14 n=64|n=97 n=42||n=80 n=25||n=88 N=r4 ';"74‘
de Klerk Mandela Other Reforms Sanctions
Opposition
Media Monitor

- Page S -




body (Congress) is a national disgrace. The in-
vitation alone heaps shame on this body.” (CBS
6/25/90) Other leaders and organizations of
the South African opposition also fared poorly
in June, receiving 83 percent negative assess-
ments. Most of the criticism concerned the
ANC’s connection with the South African
Communist Party.

As Mandela moved to center stage, de Klerk
was relegated to the sidelines. He received a
positive approval rating of 64 percent, but this
was based on only 14 evaluations, compared to
129 in our previous nine month study. For the
media, this was Mandela’s moment, and it was
not to be shared by his main adversary.

The premiere issue of South African news in

June was foreign sanctions. In fact the stated
purpose of the Mandela tour was to pressure

foreign governments to keep up the economic
sanctions. The 74 assessments on this issue
equalled the total we recorded during the entir”
previous study. Advocates of sanctions ou
weighed detractors by more than a five to one
margin (84%). That represents a substantial
boost from the already high 66 percent approval
rating during the earlier period studied. Sup-
port was virtually unanimous (94% positive) at
the networks and the Post. Even at the Times,
where a majority of sources had previously
opposed sanctions, two out of three now backed
them. This illustrates the positive aura sur-
rounding Mandela’s visit, perhaps even more
than his personal ratings.

Yearly corporate ($50.00) and individual
($25.00) subscriptions are available.

The Guns of August

V News Coverage of the Middle East Crisis: Week 1

(August 2 to 8)

Amount of Coverage

i Middle East
Other All

CBS

ABC

NBC

Major Topics

H O N

1. U.S. Government Actions 73@
. lrag Government Actions 47|j_—|
. Arab Government Actions 40|I'

. Other International
Response

6. Captives/Hostages
6. Oil Prices

7. Background/Analysis

8. Economic Effects

Stories

22@
28[I|
16 |I|

Note: The television network evening newscasts aired 185 reports on the Middle East crisis and 70 reports

on all other stories from August 2 to August 8. More than one topic could be listed per story.

Media Monitor

- Page 6 -




