Media Monito / —
Center for Media and Public Affairs ® 2101 L Street, NW e Suite 505 e Washington, D.C. 20037 202-223-2942
Volume IV Number 3 March 1990

Drawing Back the Iron Curtain

TV News Coverage of Eastern Europe in 1989

How have the media covered the reform movement in Eastern Europe? To find out we analyzed all
stories on countries in the region that appeared on the television network evening newcasts during
1989. We coded 1068 stories broadcast on the ABC, CBS, and NBC nightly news (total airtime 27
hours 48 minutes). That made events in Eastern Europe the most heavily covered TV news story of
1989.

Major findings:

Media Monitor (Copyright 1989)
is published ten times a year by
the Center for Media and Public
Affairs, a nonpartisan and non-
profit rescarch organization,
The Center conducts scientific

B Give Gorby Credit... - Gorbachev received credit for the
changes in Eastern Europe five times as often as the

Reagan-Bush defense policies. Page 5

® Bad News - More than four out of five evaluations of

studies of how the media treat the region were negative. Hungary got the best press

social and political issues. (50% positive), Romania the worst (98% negative). Page 4

Ycarly corporate ($50.00) and

individual ($25.00) subscriptions

are available. ® Old News - Nearly half of all historical film footage
appeared on NBC. That network aired twice as many

Editors; film clips on East Germany’s past as ABC and CBS

Dr. S. Robert Lichter
Dr. Linda S. Lichter

Research Director: : i
] i -
: Danicl Amundson Il Winds - Only one source in 16 saw any positive

Project Director: effects on either the West or the USSR. Page 5
Tim McLaughlin
Research Assistants
Carl Lichvarcik
Production and Graphics
Mary Carroll Gunning
. Allison Schaengold ® Together Again? - On CBS more than three out of four
Public A;f;"':is g;:;f;’(’" sources favored German reunification. On ABC and
& NBC majorities were opposed. Page 6

ko

combined. Page 6

® Czech Points - East Germany and Poland got the most
coverage but Czech nationals were quoted most often.  Page 3




In the News

To determine how television news has
covered the recent movement for change in
Eastern Europe we analyzed all stories that
discussed the region during 1989. Altogether,
the three network evening newscasts devoted
1068 stories to the region with a cumulative
airtime of 27 hours 48 minutes. The networks
differed only slightly in their amounts of cover-

|(Czechoslovakia

age. CBS devoted the most airtime (9 hours 30
minutes) despite running the fewest stories
(331). ABCran 367 stories (9 hours 12 minutes)
and NBC aired 370 reports (9 hours 6 minutes).

The coverage was lightest during the early part
of the year, dealing largely with background
stories and growing pressure for reforms in
Poland and Hungary. The news picked up in
May with the rehabilitation of former Hungar-
jan Prime Minister Imre Nagy. In June, the
Polish trade union Solidarity won a landslide
victory in multi-party elections and Hungary’s
Communist leader was replaced by a coalition

Note:

Number of stories

Poland
287

Entire
Region
12

Romania
100

Albania :

of reformers. Poland and Hungary continued to
dominate the coverage throughout the summer,
as they were visited by President Bush, Poland
named its first non-communist Prime Minister
since the second World War, and Hungary
began dismantling the “Iron Curtain” along its
border with Austria. East Germany was rocked
by demonstrations in September and October
that forced Communist ruler Erich Honecker
from power. But even this coverage paled in
comparison to the mega-story still to come.

337
Number of Stories

&

234
21 7

122
98 94
63
° = I
. m §

. Feb. March April May June July Aug. Sept. Oct. Nov. Dec.

Media Monitor

The news peaked in November as ferment em-
broiled the entire region. East Germany lifted
travel restrictions to the West and the Berlin
Wall came down. In Bulgaria Todor Zhivkov,
the longest ruling Communist leader in Eastern
Europe, resigned. Meanwhile, a rapid succes-
sion of events brought down the Communist
government of Czechoslovakia. ~Opposition
groups pressured the government with demon-
strations and strikes that brought outlawed
playwright Vaclav Havel to the presidential
palace. All this produced a single month’s high
of 337 stories, more than eleven per day on
average, and nearly three times as many as in
October.

As turmoil continued to sweep the region, in
late December reports of massacres in Romania
sparked a bloody civil war that deposed hard-
liner Nicolae Ceaucescu. Intensive news cover-
age included grisly film footage of the executed
dictator and his wife Elena. The result was a re-
markable total of 591 stories on Eastern Europe
in the last two months of 1989, exceeding the
already heavy coverage of the previous ten
months combined.

- Page 2 -




Spotlight on Eastern Europe

During 1989 the countries of Eastern
Europe appeared more than one thousand
times as the topics of TV news stories. East
Germany led the way with 396 stories, more
than 35% of the total. Also ahead of the pack
was Poland, whose 287 stories put it more than
100 stories ahead of Czechoslovakia’s 160. The
field then narrowed, with 108 stories on Hun-
gary and 100 on Romania. Bulgaria (34),
Yugoslavia (11) and Albania (2) were the also
rans of the news agenda.

East Germany was propelled to prominence by
events like the ouster of Communist ruler Erich
Honecker, waves of refugees fleeing to the
West, the fall of the Berlin Wall and talk of
German reunification. In Poland, the coverage
centered on political changes that included
multi-party elections and the first non-commu-
nist Prime Minister in the Eastern Bloc.
Czechoslovakia dominated the news with a
rapid wave of democratic reforms in November
and December. Political reforms and a visit by
President Bush contributed to Hungary’s num-
bers. Romania’s coverage jumped sharply in
late December, while in the throes of a violent
revolution.

Despite overall similarities in their coverage,
the networks differed in the attention they paid
to particular countries. CBS ran the most
stories on Poland (105) while ABC (90) and
NBC (92) paid almost identical amounts of at-
tention to this country. On the other hand, CBS
ran only 19 stories on Romania, far fewer than
either NBC (36) or ABC (45). Thus CBS aired
more than five storics on Poland for every story
on Romania, compared to a ratio of only two to
one on ABC.

Look Who’s Talking

R T Txs

Nationality of Sources

* Sources

N.A.
..

U.S. 1882

Czech 404

East German 300

Roliishit138 0 ‘ 4

West German 69 N.A.

Hungarian 45

Soviet 38 N.A.

West European 16 N.A.

* Note: Use of indigenous sources per story on that country.

Per Story

The coverage of Eastern Europe fea-
tured a multitude of sources, 3047 in all.
Americans made up a substantial majority of
this total - 1882, or 62% of all sources. None-
theless, that left 1165 foreign nationals whose

voices were heard on American television. But
the Eastern European source list did not follow
directly from the networks’ news agenda. Al-
though the heaviest coverage went to East Ger-
many and Poland, Czechoslovakians were fea-
tured most often as sources, with 404 quotations
or citations. East German citizens provided the
next largest group of sources (300), but Poles
were far behind with only 130 sources. Less fre-
quently heard from were Romanians (57), Bul-
garians (53), and Hungarians (45).

"Freedom is like
crabgrass, it’s hard
to kill."

-Bruce Morton
CBS, 11/10/89

To highlight these differences, we computed the
number of indigenous sources per story in each
country. The news on Czechoslovakia averaged
2.5 indigenous sources per story, three times the
rate of East German sources (.8 source per
story) and more than five times that of the Poles
(less than .5 source per story). Among the
region’s remaining countries, only Bulgaria av-
eraged more than one indigenous source per
story (1.6). Among the reasons for this dispar-
ity: stories on Poland dealt in large part with
international (especially American) reaction to
the events there. Stories on East Germany
frequently featured comments from accessible
West Germans, especially on the subject of reu-
nification. Finally, Czechoslovakia provided an

Media Monitor

- Page 3 -




unbeatable combination for television inter-
viewers - lots of rallies and demonstrations,
along with ready access to the participants. As
a result, that country’s coverage featured by far
the most man-on-the-street interviews.

Outside the region, West German sources were
cited 59 times, reflecting their country’s signifi-
cance as a haven for refugees, a champion for
change and a model for reform. The Soviets
were also coded frequently (38 sources) mostly
providing official reaction to the upheaval.

There were marked differences in the degree to
which the networks relied on indigenous sources
in the various East European countries. NBC
featured by the far the most Czech

Overall Evaluations

Treatment of Demonstrators

State of Economy

positive assessment, by a Soviet officer, “I think
the East German government took the right
steps.” (ABC, 11/12/89) Sample

sources (175); ABC followed with 135

negative vote, by an East German citi-

and CBS with 94. By contrast, CBS | Evaluations by Country | zen, “We think it is not enough...it’s

quoted Poles nearly as often (63 times)
as its two competitors combined - 34 on
ABC and 33 on NBC. ABC quoted Bul-
garian sources far more often than the
other networks (28) (CBS 8, NBC 17).
However, ABC used only 5 Hungarian
sources compared to 22 on CBS and 18
on NBC.

Pros and Cons

We examined televised opinion on
East Europe, defined as positive or
negative viewpoints on topical issues.
The state of the East European econo-
mies led the way with 142 evaluations.
An overwhelming 92% of these evalu-
ations were negative. Much of the criti-
cism focused on long food lines, burden-
some foreign debt and low worker pro-
ductivity. The few positive evaluations
came largely from comparative assess-
ments, e. g., arguments that the reforms
will make things better.

Opinions on political reforms were the
next most frequent topic discussed. Sev-
enty two percent of all sources praised

BEg Pos

Czechoslovakia

Hungary

Romania

not good.” (CBS, 11/6/89).

The worst press concerned the treat-
ment of demonstrators; 58 sources
unanimously condemned the govern-
ment crackdowns. Most of the criti-
cisms (45 sources) were aimed at
Romania. The coverage centered on
reports of massacres, mass graves and
brutal treatment of demonstrators.

A notable feature of this coverage was
the willingness of American journal-
ists to state their own opinions. Re-
porters accounted for nearly two out
of every five opinions (38%) aired on
conditions in Eastern Europe. But on-
air journalistic opinion did not differ
sharply from assessments by other
sources.

With the sole exception of Hungary,
all East European countries were
assessed in overwhelmingly negative
terms. Poland, the country evaluated
most often (158 times), came in with a
"13% negative rating. Its failing econ-
omy accounted for a large part of this
criticism. East Germany, once praised
as East Europe’s economic success
story, was assessed 139 times, 67% of
them negative. Czechoslovakia (81%
negative) ranked second only to
Romania in negative evaluations. The

such reforms as open elections and the
lifting of travel restrictions, making this the only

bloody repression and revolution in
Romania sparked an intense period of evalu-

Y

major area of good press for the region. Sample ation (81 times), most late in December. Vir-

Media Monitor

- Page 4 -




tually all assessments were negative (98%), in-
cluding 45 negative evaluations on the treat-
ment of demonstrators.

year, exceeding a certain level. And that was
the main reason why we were losing the
people.” Simon than asked, “So the Lenin

Shipyard was destroyed by Leninist

Hungary alone achieved a balanced rat-
ing of 50% positive and 50% negative
evaluations. This relatively positive
portrayal was due in large part to its
history as the most reform-minded
Communist country, whose transition
to relative democracy was easiest. The
three networks were remarkably simi-
lar in their evaluative coverage of East-
ern_Europe. The networks differed
slightly in their treatment of particular
countries, but the ratio of good to bad
press never varied much from one net-
work to another.

Note:

Leading

to Change

Freedom of Movement
Failure of Communism
Soviet Reforms
Domestic Repression
Polish Reforms

U.S. Policies

Number of sources listing
factor.

Contributors

economics?” The reply: “You can say
so.” (CBS, 7/11)

Frequent credit (20 mentions) was also
given to the reforms Gorbachev
brought to the USSR. For example,
32 | ABC’s Barry Dunsmore cited an un-
29 | named West German diplomat who
20 | asserted that, “East Germany’s Stalin-
18 | ist leaders consider Gorbachev’s eco-

8 | nomic and political reforms the princi-

4 | pal cause of their problem.” (ABC, 9/
12) Indeed, Gorbachev won the race
for credit in a runaway over Rcagan

sach

Where Credit Is Due

We noted all explanations that the
networks offered for the sudden outbreak of
political and economic reform. Topping the list
was the new-found freedom of movement in the
region. Thirty-two sources credited the open-
ing of borders and in-

and Bush, The argument that the
hardline defense policies of the Reagan and
Bush administrations helped cause the fall of

Communism in Eastern Europe was cited by
only 4 sources. One of the exceptions was a

Republican congressman who declared,
“Thank you, Ronald Reagan. Without you it
would never have happened.” (ABC 11/14)
The favored perspective was that Communism
in the Eastern Bloc crumbled from the inside
out, not from the outside in.

creased mobility with
precipitating some as-
pect of the upheaval.
Included here were the
dismantling of the “Iron
Curtain” between Hun-
gary and Austria, the ban
on travel restrictions,
and the waves of refu-
gees to the West.

Among the more funda-
mental underlying
causes cited, the failure
of Communism was

paramount, with 29
mentions. Various

sources pointed out the

Overall Effects on Others

Negative Evaluations

Effects of Reform on Western Allies

& USSR

Effects on Western Allies

Effects on the USSR

Note: n= number of evaluations.

Il Winds of
Change

The birth of reforms
and new freedoms for
Eastern Europe might
be assumed to have a
positive effect on all
involved.  However,
television news cover-
age featured mostly
negative assessments
of the effect the re-
gion’s reforms  will
have on both the

" Western Allies and

social, political and eco-

nomic ruin wrought by Marxism-Leninism. For
example, an executive at the Lenin Shipyards in
Gdansk told CBS’s Bob Simon, “We were not
allowed to raise the salaries above, from year to

Media Monitor

the Soviet Union. Out
of 16 sources who assessed the economic, po-
litical, and military effects on either the East or
West, only one was positive. No _sources as-

- Page 5 -




sessed the effects on the West as positive, while
11 stressed the downside For example, in a story
dealing with the effects of defense cuts in the
U.S., CBS’s David Mariin concluded: “There
will almost certainly be some short term unem-
ployment as production lines close or slow
down.” Similarly, four out of five sources gave
negative assessments of the effects on the Sovi-
ets. For instance, on Aug. 22 ABC quoted
Antony Polonsky of the London School of Eco-
nomics, “(Gorbachev’s) hardline opponents can
say ‘look what you've done, this demonstrates
that as soon as you relax the brakes the system
becomes unmanageable.”

The Way We Were

Use of Historical Film Footage

German Historical Footage

NBC

NBC

Note: Based on the number of stories using historical footage.

#-4
Ozecho— ‘

slovakia

Historical film footage was used exten-
sively in news coverage of East European re-
form efforts to dramatize comparisons with past
struggles (88 stories). More stories (24) con-

tained historical footage of East Ger-

many than any other country. Events A Question of Reunification

shown most often were the 1953

Berlin uprising and past attempts to |Should Germany
Be Reunified?

escape to the West. Poland was sec-
ond with 19 stories, many showing the
rise of Lech Walesa and Solidarity.
Czechoslovakia (16) and Hungary
(14) followed, as the networks fea-
tured footage of their unsuccessful
uprisings in 1968 and 1956 respec-
tively.

NBC used the backdrop of historical
film footage to frame its coverage
nearly as often as the other two net-
works combined (43 of 88 stories).
The difference was especially pro-
nounced in East German coverage, as
NBC aired 16 stories with historical

W. Germany

Assessments

footage, twice as many as the other
two networks combined (4 on ABC, 4
on CBS). NBC also ran the majority
of the Polish film footage (10 stories,
compared to 5 on ABC and 4 on
CBS).

43% positive

Will Germany
Be Reunified?

NBC

The German Question

Media Monitor

Possible reunification of East and West
Germany became a hot topic in 1989.
The media vote split evenly as 22 sources
favored unification and 22 opposed it.
Sample pro-vote, from West German
Chancellor Helmut Kohl: “We are one
nation. And we belong together.” (ABC
11/10) Sample anti-vote, from Soviet
spokesman Gennadi Gerasimov: “Not a
single country in Europe wishes to have
a united Germany because it fears the
present stability in Europe would be
undermined.” (NBC 11/29)

Although sources were split overall, the
networks differed significantly on this is-
sue. On CBS more than three out of four
sources (78%) favored unification. On
both ABC and NBC, in contrast, this
position attracted support from only
43% of those quoted. Predictions on the
outcome of the German question were
balanced. Seven sources predicted that
Germany will again be unified, while six
disputed this forecast.

- Page 6 -

3
L




