~Media Monitfo

Center for Media and Public Affairs ¢ 2101 L Street, NW e Suite 405 ® Washington, D.C. 20037 202-223-2942

Volume V Number 2 February 1991

Soviet Disunion
TV News Coverage of the USSR in 1990

How have the networks covered the struggle for political and economic change in the Soviet Union?
We analyzed 1345 stories with a cumulative airtime of over 34 hours that appeared on the ABC, CBS
and NBC evening newscasts during 1990.

This month’s Media Monitor also presents the first findings on TV news coverage of the war with
Iraq. Initial findings are for ABC evening newscasts from January 17 through February 8. Future
Monitors will include the other networks as time permits.

Media Monitor (Copyright 1991) Major Findings:
is published ten times a year by

j the Center for Media and Public oy, 46 Story Three out of four stories were broadcast

Alffairs, a nonpartisan and non- Fh
profit rescarch organization. ~ irom within the USSR, and three out of four sources

The Center conducts scientific quoted were Soviet citizens. Page 2
studies of how the media treat
social “and political issucs. g Goodhye Gorby, Hello Boris Two out of three sources
Yearly corporate ($50.00) and 3 3 ; 55
individual ($25.00) subscriptions cr1t1c1zed Gor.bachev S performa'nce, while a majority
are available. praised Yeltsin. Gorbachev did better among U.S.
sources than among Soviets. Page 3
Editors:
Blate el gt eer ® The God That Failed Sources overwhelmingly criti-
Dr. Linda S. Lichter . . ]
. cized the Communist party, the Soviet government, and
Research Director: the Soviat Priag 4
Daniel Amundson = OIS CCOINI, ase
Project Director: R . ; ' .
Timothy McLaughlin ®  Dividing Line Sources were split over endorsing seces-
Richard E. Noyes sion movements in the Baltic states. Page 4
Research Assistants:
Jolin Brothers, " Gulf War - First Reports:
Colin Stephens,
Amy Chazkel,
Stacey Fried m  Weapons Yes, War No Sources cheered the perform-
Production and Graphics: ance of U.S. weapons and troops but jeered the war itself Page 6
Mary Carroll Gunning and U.S. policies in the Gulf.
Allison Schaengold
Public Affairs Director; . s ) o 3
Toni Mann l Not So Pretty Pictures TV Vlsua1§ have shown civil-
Hokk ian damage more frequently than aerial combat. Page 6




Back in the U.S.S.R.

To determine how television news has
covered this time of change in the USSR, we
analyzed all stories about the Soviet Union
during 1990. This was TV’s second biggest story
of the year, after the Persian Gulf crisis. The
three network evening newscasts together de-
voted 1345 stories, and 34 hours 8 minutes of
arrtime, to the USSR. CBS devoted the most
airtime (11 hours 38 minutes) despite running
the fewest stories (428). ABC ran 474 stories
(11 hours 36 minutes) and NBC aired 443 re-
ports (10 hours 54 minutes).

The Iraqi invasion of Kuwait drastically reduced
TV’s interest in the Soviet Union. Cumulative
USSR coverage dropped from a nightly average
of five stories from January through July to one
story per night in August and two per night
during the last four months of 1990.

nomic situation made headlines, and the cover-

age rose in December after the resignation of -

Foreign Minister Eduard Shevardnadze.

Other U.S.

U.8. Gov't

Sources

B

U.S. Sources

U.S.S.R. Coverage by Month

Number of
Storises

200

February
166

150

anuar
129

100

August 2,

Q

ve

srmber

50

Invasion of Kuwait

n=13456

Dateline Moscow

Early in the year, the news was dominated by
unrest in the Soviet republics, including inde-
pendence movements in the Baltics and ethnic
violence in Armenia and Azerbaijan. The cov-
erage peaked in May, when Gorbachev met with
Bush in Washington. The continuing crisis in
Lithuania and the election of Boris Yeltsin as
President of the Russian Federation also made
news. Throughout the fall the worsening eco-

Media Moniior

American television tried to cover the
unfolding drama in the Soviet Union through
the voices of the contending forces. Nearl
three out of four sources quoted (74%) were
Soviet citizens. Government officials were
heard most frequently, accounting for 38 per-
cent of Soviet sources. (Mikhail Gorbachev
accounted for one third of these; he was cited in
334 stories.) Americans accounted for only 15
percent of all sources, with the U.S. government
responsible for seventy percent of this subset.

Almost three out of four field reports (570
stories) were filed from within the USSR, per-
mitting a more internalized Soviet perspective.,
By contrast, only 18 percent of all field reports
originated from locations in the USA. (These
totals do not include 577 anchor-read “tell”
stories. These brief stories served mainly to sum
up the day’s events.)

The Media Menu

The foremost news topic was the Soviet
economy. The 360 economic stories focused
mainly on food shortages and the conditions of
average citizens. Several other topics received

- Page 2 -

i
]




_

heavy coverage. Secessionist movements in
‘e, republics (including the Baltics, Azer-

djan, Georgia and Moldavia), were men-
tioned in 341 stories. Superpower relations
were an issue in 330 stories, led by heavy
coverage of three meetings between Presi-
dents Gorbachev and Bush.

Soviet defense policy was mentioned in 322
stories. Many of these reports dealt with the
use of force to quell unrest in the republics, or
the troops returning from Eastern Europe.
Internal politics were an issue in 302 stories.
Political maneuverings, elections, and newly
open and spirited debates dominated this po-
litical reportage. Other top ten issues in-
cluded political reforms, Soviet foreign policy,
agriculture, relations with a reunified Ger-
many, and ethnic unrest.

Site of Field Reports

Soviet Union

*

Q 570

United States

from political reforms to agriculture policy.

The political reforms implemented by Gor-

bachev were debated most frequently. They

were criticized as insufficient by two out of
three sources (68%). Boris Yeltsin typified
the critics: “It’s too little, too late and still not
bold enough.” (CBS 2/7/90) Soviet defense
policy also came under fire, as four out of five
(82%) sources voiced criticism. These critics
focused on the use of force in the republics.

The Soviet government’s dealings with Lithu-
ania (especially the economic embargo) were

also heavily criticized (80% negative). Lithu-
ania’s envoy to the U.S. told CBS (4/13),

“You cannot deal with the Lithuanian people
this way. You can’t solve anything with para-
troopers and armored cars.” Other issues
that elicited frequent criticism were the econ-

The Economy
360

U.S. 3830
Relations

Internal
Politics
302

Foreign
Policy

Germany

\%ﬁ?f |

Issue Coverage

Secession
Movements

341

Note: Number of stories mentioning each issue

Political k
Reforms

The Dustbin of History?

More than two hundred sources evalu-
ated the performance of the Soviet government
onvarious issues. Three out of four (74%) gave

the government failing marks on everything

omy (90% negative) and agriculture policy
(100% negative). Yegor Ligachev described the
economic reforms as, “Five years of thoughtless
radicalism and improvised swaying back and
forth.” (ABC 7/3/90)

Rating the
Soviet Government

Positive

Negative
n=215
Note: Judgements by news
sources.

Boris Da, Gorby Nyet

Media Monitor

Previous Media Monitors have always
recorded mainly good press for Mikhail Gor-
bachev. In 1990, however, the Soviet leader was
criticized by two-thirds (67%) of the 115 sources
who evaluated his performance. As one Soviet
citizen put it, “He’s taken too many half meas-
ures, made too many compromises. He should
be a more decisive figure.” (ABC 1/31/90)

-Page 3-




Gorbachev’s almost three to one negative ratio

of sound bites from Soviet sources differs
harply from th ress (52% positive) he
received from U.S. sources. For example, CBS
quoted a student at Stanford Univer-

sources from the republics themselves over-
whelmingly favored independence (87% te=
13%). For example, one Estonian declared,’

think the Lithuanians are correct. They want
independence and they should have it.”

sity, “He’s got great ideas about the
world and I admire him very much.”

By contrast, rising media star Boris
Yeltsin attracted a_majority (56%) of

favorable ratings. One Soviet citizen
gushed, “I voted for Mr. Gorbacheyv,

but I would give my arms and my legs
to Mr. Yeltsin.” (ABC 7/3/90).

The Communist Party was treated with
disdain by most sources (88% nega-

tive). For example, Yeltsin charged,
“Life and the people were knocking at
the party’s-door, but the party didn’t
hear. It didn’t hear the tragedy taking
place in this country.” (NBC 7/12/90)
Similarly,_the Soviet government re-

ceived overwhelmingly bad press (97%

Judging the Leadership

Negative Positive

~Soviet Government n=61

Lithuanian Government

Based on Judgments by news sources

Boris Yeltsin|n-18

(ABC 3/31/90)

Russian Bears

3% 3
The state of the Soviet econ-

omy was discussed by more than a
hundred sources during 1990. _Every
one of these sources declared that the
economy was in dire shape. As one citi-
zen put it, “Look how we live! The
stores are empty, the farms don’t work.
They should have given the land back to

negative). One Lithuanian sounded a
Reaganesque refrain, “The Soviet Union is
super evil. We must decolonize this last em-
pire.” (CBS 2/5/90)

Finally, Soviet sources were the only ones to
render judgments of the Lithuanian govern-
ment, and they were unanimous in their disap-
proval. A Soviet journalist remarked, “Lithu-
anian nationalists ... have lost their sense of
reality and responsibility.” (ABC 4/15/90)

Let Your People Go

us farmers long ago.” (CBS 2/7/90)
As the economic crisis heated up in the latter
part of the year, assessments of the economy in-

L

For

The issue debate was most heated on
the fate of the republics. The 114 sources who
addressed this issue sided narrowly with the
freedom movements: 54 percent favored inde-
pendence and 46 percent opposed it. This
debate was highly polarized, as Soviet govern-
ment sources argued unanimously against free-
dom for the republics. “The road to independ-
ence is ruinous and will only lead to a dead end.”
(Gorbachev, ABC, 3/30/90) Other Soviet
sources were closely divided (55% for vs. 45%
against). By contrast, U.S. sources were unani-
mous in advocating independence. Finally,

Note:

\.e\

Should the Republics Be Independent?

All Sources

Against

Should Be

Independent Should Not

Be Independent

Soviet Government Republics

Other Soviet

Based on judgements by news sources.

Media Monitor

-Page 4-

=<|

)

1

|
|
|
|
|
|
|
]
|




7' Economy
w® 100% Negative

Note: Judgements of news sources.

creased. Nearly half of the evaluations were
broadcast in the final four months, as an inef-
ficient transportation system and the onset of
winter worsened food shortages. CBS
Moscow correspondent Barry Petersen

nomic reforms, the use of the military to quell
independence movements, and the prospects
for Gorbachev’s presidency.

The scenario most frequently dis-

cussed was the secession of the Baltic Repub-
lics. Nine out of ten sources (91%) predicted

that these tiny non-Russian countries would
eventually be free. One year before the Soviet
military crackdown, one Lithuanian predicted
hopefully, “We will be as independent as Hun-
gary or Czechoslovakia in a few years. Some-
day we’ll be free as America.” (CBS 1/10/90)
The continuation of the economic reform ef-
forts, designed to set the Soviet economy on
the road to efficiency, was affirmed by most
sources (69%), as was continued political re-

form (65%).
Although Gorbachev was widely criti-

cized, the majority of sources felt he

reported, “...production has fallen off
so much the economy is actually shrink-
ing. The Soviets today called the situ-
ation a catastrophe, a nightmare.” (9/
17/90)

No More Cold War

Note: Judgements by news sources. .

Judging U.S. - U.S.S.R.
Relations

would not share the same fate as Nikita
Khrushchev. _Sixty-two percent of
sources rejected the prospect that he
might be ousted.

Finally, the likelihood of military in-
volvement in the republics was rejected
by two out of three sources. One Soviet
foreign affairs expert said, “This coun-
try is not going to repeat the kind of
approach to human life that existed
under Stalin.” (CBS 3/20/90)

As the curtain went down on
the Cold War, U.S.-Soviet relations
remained a major focus of media attention. In
contrast to the downbeat tone of Soviet domes-
tic news, sources overwhelmingly (by 89% to
11%) portrayed the superpower relationship as
healthy. Most of these upbeat assessments
come from Soviet or U.S. government officials.
Gorbachev even asserted, “Today the Soviet
Union and the U.S. no longer act as adversar-
ies, but as partners.” (NBC 11/19/90)

Future Shocks

Current problems competed for
airtime with speculation about the future. We
recorded 167 predictions about the future of
the Baltics, the continuing political and eco-

What Will Happen?

Yes No
Baltic States Will Secede g1g 0%
n=23
Political Reforms Will 656% 85%
Continue n=23
Military Will Subduse
the Republics p-15 L 83% 67%
Gorbachev Will Be 38% 62%
Ousted n=13
Economical Reforms Will 69% 31%

Continue n=13

P

Note: Predictions by news sources.

Media Monitor

-Page 5-




e e e R N e T S e S B B > e e T v et e e e S S M St S S

N N S ORI SE™=

Television News Coverage of the

Persian Gulf War

War news dominated the airwaves after the U.S.

attack on Iraq began January 16. From January

War and Peace

17 through February 8, there were 338 war
stories on ABC’s “World News Tonight,” the

highest-rated evening news program. The war
averaged nearly 15 stories per night, for a total

airtime of 10 hours 6 minutes, or

Even as media attention turned to the

fighting in the Gulf, the domestic debate over
the war continued. Since the conflict began, two
sources

out of every three

about 26 minutes per night.
(Future Monitors will include the
other networks, as well as prime
time war news.)

Rating the Players

Percent

Number
Positive of Sources

(67%) have opposed the deci-
sion to go to war; nearly half of
these sources were demonstra-
tors or members of anti-war
groups. For example, one pro-

U.S. Government 28%
Iragi Government 23%
Rating the Players | |, 5 wjtary 97%
Nearly all (97%) of the 74 Iraqi Military 58%

sources who evaluated the Ameri-
can military gave it high marks for | George Bush 57%
its performance in the Gulf War. | Saddam Hussein 14%

Although the U.S. Air Force and
the Patriot missile received the

Source: ABC World News Tonight, 1/17 - 2/8

32 tester condemned the “need-
less, unnecessary war against
) y g

e Iraq.” (1/19) Even among non-

activists, though, opposition

74 outweighed support by 52 per-
43 cent to 48 percent.

7 Stories about the anti-war

14 movement aired 13 times, com-

pared to 4 stories on pro-war
demonstrations. By contrast,|

most attention, praise was evenly

split between weapons systems and troops.
Typical was the comment from ABC analyst
Anthony Cordesman, who noted that the U.S.
had “achieved an astounding success in the
air.” (1/30) The Iraqi military also received
mainly positive ratings from news sources,
especially from U.S. defense officials.

Rave reviews of the military were the excep-
tion, not the rule, in coverage of the U.S.
government. In fact, America’s policies have
gotten almost as bad press as Iraq’s. Nearly
three out of four sources (72%) criticized the
U.S,, especially for damage caused to civilian
sites in Iraq. A majority of the critics were
foreign, especially Iraqis and Jordanians.
This compares to 77 percent of sources who
criticized the Iraqi government for its actions,
notably its Scud attacks on Israel and the
release of oil into the Persian Gulf. However,
President Bush personally fared better than
his Iraqi counterpart. Eighty-six percent of
sources criticized Saddam, including one
Colorado grade-schooler who said that
“people like Saddam Hussein should be
dragged out into the street and shot.” (1/23)

Visuals
Total Total
179 166
Other
lsrael
LIt
Iraq
81
Shots of Shots of
Civilian Damage Air Combat

Times Mirror poll released Janu-
ary 31 found that 9 percent of
Americans had attended pro-war rallies and 3
percent anti-war rallies. Thus, these media
images of public opinion are out of synch with
polling data.

Combat and Casualties

and Saudi Arabia.

Media Monitor

Despite the novelty of bombs-cyc-
views of the air war, ABC’s coverage has
featured more pictures of civilian damage
(179) than of aerial combat (156). Most of the
combat visuals shown have been shots taken
by Allied planes while on their missions, or of
Patriot missiles intercepting Scuds over Isracl
The pictures of civilian
damage included 32 shots of human casualtics
and 147 pictures of damaged structures. Is-
raeli casualties were the most visible; 18 of the
77 Israeli shots of civilian damage (23%)

showed civilian casualties. In contrast, casu- |

alties were shown in 14 of the 81 visuals of
Iraqi civilian damage (or 17%).

- Page 6 -



